(Bilde: Intel)

- Intel skal vinne nettbrett-markedet

Brikkegiganten leverte knalltall. Nå lover de innovative nye produkter.

Intel er inne i en god stim. I juli la de frem sitt beste kvartalsresultat på 42 år. Da tjente de 2,9 milliarder dollar av en omsetning på 10,8 milliarder.

Veksten fortsetter i tredje kvartal, viser tallene som selskapet la frem i går. De siste tre månedene har brikkegiganten omsatt for 11 milliarder dollar, opp 18 prosent fra samme tid i fjor. Driftsresultatet ble 4,1 milliarder dollar, mens netto inntjening endte på 3 milliarder dollar. Avansen ble på solide 66 prosent.

Dermed kan toppsjef Paul Otellini glede seg over nye rekordtall, som ifølge ham særlig skyldes god etterspørsel for produktene deres fra bedriftsmarkedet og ytterligere oppgang i vekstmarkeder.

Atom-salget faller

Ikke alt vokser. Omsetningen av selskapets Atom-prosessoren falt i perioden med fire prosent, noe som trolig skyldes markedets sviktende interesse for de minste bærbare PC-ene, såkalte netbooks.

Dette virker som en naturlig følge av de gode salgstallene for nettbrett, foreløpig i hovedsak drevet av Apples iPad.

- Vi synes nettbrett er en spennende ny kategori, og regner med at dette vil bidra til å øke bunnlinjen vår, sa Otellini under presentasjonen, ifølge AFP.

Det sier Intel-toppen vel vitende om at Intel så langt ikke har markert seg i dette segmentet. På lengre sikt lover imidlertid brikkeselskapet å hevde seg.

- Vi skal utnytte alle våre fordeler for å vinne dette segmentet; verdens beste prosessorteknologi, den beste arkitekturen og vår globale utbredelse, sa Intel-toppsjefen ifølge The Register.

Han varslet samtidig at det vil komme en rekke Intel Atom-baserte nettbrett av ulike størrelser og priskategorier fremover.

- Vi samarbeider tett med flere partnere for å skape innovative nettbrett. I de neste månedene og kvartalene vil du se Intel-løsninger som kjører på operativsystemer som Windows, Android og MeeGo.

Gode utsikter

Utsiktene fremover er gode, mener selskapet. I inneværende kvartal venter Intel å øke omsetningen ytterligere, til mellom 11 og 11,8 milliarder dollar.

På litt lengre sikt knytter det seg ekstra store forventninger til selskapets nye prosessorfamilie, kjent som «Sandy Bridge» (offisielt 2nd Generation Intel Core). Denne vil komme på markedet i begynnelsen av neste år.

- Dette vil gi den største yttelsesforbedringen i selskapets historie, sa Otellini under resultatpresentasjonen.

    Les også:

Til toppen