Intel subsidierer storannonsører

Intel Corp. tar alle kostnadene med å produsere avanserte webannonser for annonsører som Levi's, AT&T og Reebok. Til gjengjeld håper selskapet å få vist hvilket potensial som ligger i de kraftigste prosessorene i avanserte multimedia-PCer.

Annonsørene Reebok, Delta Airlines, Levi Strauss, AT&T og Citibank har fått en unik julegave på forskudd; det eneste de trenger å gjøre er å betale for innrykkingsplassene hos innholdsleverandører som New York Times.

Resten ordner den dominerende prosessorprodusenten Intel sammen med sin kreative samarbeidspartner ModemMedia. De produserer avanserte multimedieannonser for Internett på vegne av annonsørene.

Sally Fundakowski, sjef for bedriftsrelasjoner hos Intel, sier til markedsføringsbladet Advertising Age at de gjør dette for å få ytterligere fart på PC-markedet. Intel håper å lokke annonsører til å lage nettannonser som tilfredstiller kapasiteten til de mer avanserte PC-ene på markedet.

Ifølge selskapet er overvekten av disse konsumentene rike og velutdannede, med andre ord attraktive for annonsører i forbrukermarkedet.

Men, ifølge Wired News, er det ikke alle analytikere som har tro på denne strategien. Ett av problemene er at Intel ikke benytter seg av merkevareeksponering i det hele tatt. Annonsene er produsert uten noen form for merking med den kjente logoen "Intel Inside".

Uten tilleggsmoduler i nettleseren, såkalte "plug-ins" som VR-språk og "streaming" (forslag til god norsk oversettelse mottas med takk), er det dessuten slett ikke sikkert at du får opp annonser som virker særlig avanserte. For disse nettbrukerne finnes det nemlig alternative og betydelig enklere annonser som ikke forteller noe om de mer avanserte multimediebannerne som Intel har laget..

- Det er merkelig at Intel vil gjøre denne type annonsering uten å eksponere varemerket, sier Sheila Craven i AdScope, et firma som analyserer annonsemarkedet.

- Det er definitivt en strategiendring fra deres side, uttaler hun.

Kilder i Intels ledelse sier til Wired at denne type lavprofil-markedsføring løper helt uavhengig av strategien som føres blant annet mot PC-forhandlere, der Intel sprøyter inn millioner for å få profilert det blå Intel-merket.

Suzanne Brisendine, som leder Intels annonseprogram for PC-markedet, sier at disse produksjonene er gjort for å stimulere salget av Intels produkter på lengre sikt. Selskapet har en egen avdeling som skal skape blest om avansert innhold i alle former, inkludert nettannonser.

- Jo rikere innholdet er, desto bedre vises det på en Pentium. Det er den virkelige kjernen, sier Brisendine til Wired.

Til toppen