Prosessorene som driver hånd-PC-er har en del mangler som gjør at de ikke er gode på 3D-grafikk. Selv XScale-prosessoren fra Intel mangler for eksempel flytetall og matematiske funksjoner som trengs for å gjengi 3D-animasjoner i sanntid. Det samme gjelder andre prosessorer beregnet på blant annet mobiltelefoner.
Utviklere som holder seg til Intel-arkitekturen, kan laste ned et gratisverktøy fra Intel, beregnet på selskapets PCA-arkitektur ("Personal Client Architecture"): Graphics Performance Primitives eller GPP. Denne pakken gjør det mulig å operere med 64 biters tall i stedet for 32 biters, og tilbyr dessuten smarte snarveier i beregninger av matematiske funksjoner. Ytelsen er bedre enn man ville oppnådd ved å skrive applikasjoner i assembler, heter det.
På en konferanse for spillutviklere i Earls Court i London nylig, ble det demonstrert to kommende spill- og 3D-motorer som bruker GPP når de kjører på XScale-prosessorer: X-Forge fra finsk-amerikanske Fathammer (bildet ovenfor) og 3d-2go fra 3d4W Corporation.