Intel vil bli spesialist i tre nye markeder

Toppsjef Paul Otellini har holdt hoff for analytikerne, og fortalt om tre nye satsinger.

I går holdt Intel et arrangement kjent som Spring Analyst Meeting i New York. Toppsjef Paul Otellini tegnet et bilde av et selskap som har kommet seg opp av grøfta, og som nå vil kombinere fortsatt kostnadskutt med nye satsinger.

Grunnlaget for denne optimismen er det avgjørende forspranget selskapet har skaffet seg gjennom nye produksjonsanlegg for 45 nanometers halvledere. Det innebærer en evne til å produsere langt flere komponenter per skive. 45 nanometers-komponentene er dessuten jevnt over raskere og mindre strømkrevende enn dem i 65 nanometer som er dagens norm. Det gir Intel tre fordeler i konkurransen med AMD og andre: rimeligere produksjon, bedre ytelse og strammere miljøprofil.

Otellini varslet at han vil satse på å bruke disse fordelene for å erobre tre nye markeder for prosessorer og andre typer brikker: mobile enheter, forbrukerelektronikk og nye typer bærbare PC-er for spesielt prisfølsomme markeder som Asia og Øst-Europa.

Felles for disse markedene er behovet for rimelige og strømgjerrige komponenter, og integrerte løsninger med trådløst bredbånd.

En mikroprosessor kalt Silverthorne framstår som erketypen på den nye satsingen: Denne brikken er i hovedsak beregnet på den nye typen bærbare PC, som Intel kaller MID, «Mobile Internet Device». Den har begrensede ytre mål, slik at en standard 300 millimeters silisiumskive kan gi opphav til 2500 prosessorer, mange ganger det antallet man oppnår i produksjonen av dagens prosessorer. Det betyr at Intel vil være i stand til å legge seg på et svært lavt prisnivå, og likevel være lønnsom.

Otellini sa ellers at målet om 2 milliarder dollar i kostnadskutt i år følger de oppsatte milepælene, og at man tar sikte på ytterligere 1 milliard i kutt i 2008. Tallet på ansatte skal ned, toppsjefen ville ikke si hvor mye. De siste seks månedene er tallet på ansatte redusert med over ti prosent, fra 103.000 til 92.000.

    Les også:

Til toppen