Intel vil være på innsiden med Inside

Den amerikanske produsenten av prosessorer Intel tar i bruk nye metoder for å få web-utgivere til å velge Pentium II som plattform. Et markedsføringsprosjekt rettet mot innholdsleverandører på web har skapt sterk uro i amerikanske webredaksjoner

Intel har i fire måneder forsøkt flere ulike metoder for å prøve å få fram fordelene ved Pentium-prosessorene.

digi.no skrev i jula at Intel subsidierte multimedieannonser til fem storannonsører. Annonsørene trengte bare å betale for innrykkingskostnadene, mens Intel i samarbeid med ModemMedia tok på seg kostnadene ved å lage avanserte webannonser.

Dette ble gjort for å vise mulighetene Pentium-prosessorer skaper for avanserte PC-brukere og skal, ifølge Intel selv, stimulere salget på lengre sikt. Nå får prosessorprodusenten ytterligerligere oppmerksomhet gjennom sitt "Optimized Content"-program (OC).

Taktikken er å sørge for større inntekter til innholdsleverandører som produserer websteder som støtter Pentium II. American Society of Magazine Editors er en av de sterkeste kritikerne av denne framgangsmåten og mener at Intels program visker ut linjene mellom markedsføring og redaksjonelt stoff.

De spesialproduserte websidene skal integreres i selve nettstedet uten å bli bli skilt ut som reklame, ifølge CNET. Redaksjonelt stoff skal på denne måten skreddersys til produkter fra leverandøren.

Compaq, Dell, og Gateway er partnere i Intel Inside-kampanjene. Intel oppfordrer nå disse partnerne til å annonsere hos CNN og Ziff-Davis, som begge har gått med på å lage egne Pentium II-sider. Til gjengjeld vil Intel tilbakeføre 75 prosent av annonsekostnadene til disse dataleverandørene.

Allerede i september i fjor startet Intel en kampanje der data-annonsører fikk tilbakeført 50 prosent av kostnadene hvis de annonserte på utvalgte, godkjente websteder. Nå har altså Intel gått et skritt lenger i markedsføringen av Pentium II.

Intel stiller visse krav til deltagere i OC-programmet, ifølge InfoWorld Electric. Nettstedet må opplyse om at kvaliteten på opplevelsen av nettstedet avhenger av prosessoren, og at det skal ligge en peker direkte til OC-siden øverst på hjemmesiden til nettstedet.

Ifølge InfoWorld har Intel øremerket seks prosent av databrikkesalget for Intel Inside til markedsføringskrigen. I denne kampen blir maskinvareprodusenter subsidiert av Intel for markedsføringskostnader i pressen, etermedier og online.

CNN, som altså er en av deltagerene i programmet, har produsert en tredimensjonal globus hvor man kan klikke og få frem konflikter eller uroligheter på stedet man klikker. Også verdens største forlag av datatidsskrifter, Ziff-Davis, deltar i OC og felles for de to nettstedene er at det opplyses at siden fungerer best med Pentium II, uten å opplyse om markedsføringssamarbeidet.

CNET skriver at hovedkonkurrenten til Ziff-Davis, International Data Group (IDG), har avslått å delta i programmet.

Til toppen