Intelligent oppgavestyring inn fra høyre

Microsofts kommende Office 10 tilbyr blant annet en "Task Pane" ("oppgaverute") for å styre gjøremål fra en rute til høyre for dokumentet.

Beta 2-utgaven av Office 10 kaller denne funksjonen for "side pane". Produktsjef Lisa Gurry forsikrer at betegnelsen vil være "Task Pane" i den endelige versjonen. "Oppgaverute" ser ut til å være en forholdsvis korrekt oversettelse til norsk.

Oppgaveruten vises til høyre for dokumentet i Office-applikasjonenes skjermbilde. Funksjonaliteten kan slås av hvis du ikke har bruk for den. Formålet er å samle valgmuligheter som hører til det gjøremålet du har fore, og som applikasjonen sanser på grunnlag av den kommandoen du nettopp har gitt, for eksempel "lim inn", "formater tekst", "søk", "velg stilmal", "åpne dokument" og så videre. Bildet nedenfor viser hvordan det kan se ut i Excel når du skal lime inn noe, og utklippstavlen inneholder flere elementer.

Forbedringen er ganske åpenbar. Office 2000 lar også utklippstavlen ta vare på flere elementer, men du må stole på din egen hukommelse for å vite hva som er hva. Her vises klart hvilken applikasjon snittet er hentet fra, og du gis noen linjer med tekst for å gjøre det lettere å identifisere snittet enda klarere.

Her vises andre eksempler på oppgaveruter, klippet fra Excel, Powerpoint og Word:

- Meningen med dette er å gjøre det enklere å bruke applikasjonene og samtidig minnes om muligheter som gjerne ikke er så lette å forholde seg til direkte fra menyene, sier Gurry. - Samtidig gjør vi det mulig å slå av funksjonen. Vi har fått en del kritikk fra brukere som sier at fem prosent av de automatiske funksjonene lar seg verken slå av eller temme. I Office 10 skal det være en enkel sak å slå av all automatikk man ikke ønsker, også i autokorrektur.

Til toppen