(Bilde: ScanStockPhoto)

Intellisearch kjøper Questpoint

Intellisearch kjøper konsulent-selskap for å styrke seg på Sharepoint-kompetanse.

Søketeknologiselskapet IntelliSearch har inngått avtale med aksjonærene i Questpoint om overtagelse av samtlige aksjer i selskapet.

Questpoint er et konsulentselskap som har sepsialisert seg på Microsoft-teknologi, og da først og fremst Sharepoint-portaler. Selskapet het opprinnelig Sharepoint, men valgte å bytte navn etter at Microsoft gjorde det klart at de mislikte at selskapet tok samme navn som deres produkt.

Intellisearch lever av å levere søketeknologiløsninger for bedriftsmarkedet. Løsningene har sin opprinnelise i medieovervåkningsselskapet Cyberwatcher, et selskap som var tidlig ute med å ta i bruk Microsofts .Net-plattform for utvikling.

Questpoint har 11 konsulenter, som nå vil jobbe med integrasjon i Intellisearch.

- Questpoint styrker vår posisjon i konkurransen om fremtidens søkeportal-leveranser, og vi kommer nå helt i front i markedsutviklingen. Dette er strategisk viktig i forhold til de endringene som kommer i portalmarkedet, sier Harald Jellum, administrerende direktør i IntelliSearch, i en pressemelding.

IntelliSearch betaler for Questpoint med oppgjør i aksjer. Konsulentselskapets aksjonærer får 12.596.880 IntelliSearch-aksjer til en verdi av 16,6 millioner kroner. Det utgjør 14,25 prosent av aksjene i søketeknologiselskapet.

- Vi har stor tro på at denne sammenslåingen vil åpne for mange spennende muligheter i fremtiden. Så langt virker det som om fokuset utelukkende har vært på hvor raskt søket er. Man har helt glemt at hurtigheten på søket er bare en liten del av brukernes behov. Vi vil i fremtiden jobbe for at resultatet av et søk blir mer intelligent- og ikke minst mer anvendelig i brukerens kontekst, sier daglig leder Lasse Ruud i Questpoint, i en pressemelding.

I forrige uke ble det klart at microsoft har lagt inn bud på Fast Search & Transfer. Det skal ha kommet som et resultat av et vellykket samarbeid mellom Fast og Microsoft på et stort kundeprosjekt der Microsofts Sharepoint-løsning var et viktig element.

Intellisearch har hele tiden posisjonert seg som en utfordrer til Fast. De har utviklet sin søketeknologi på Microsofts .Net-plattform og har flere kunder med Sharepoint-integrasjon.

Foreløpig er det lite som er avklart i forholdt til hva som skjer når eller dersom Fast-aksjonærene takker ja til Microsofts tilbud. Det har imidlertid allerede blitt signalisert at Fast-teknologien raskt vil finne veien til programvaregigantens Sharepoint-løsninger. Det kan bli en utfordring for Intellisearch.

Til toppen