Interaktiv TV i Norge utsatt til sommeren

Microsoft lovet å lansere interaktiv TV i Norge i desember, men har utsatt lanseringen, trolig til neste sommer. Dette er Microsofts planer og slik vil systemet fungere:

I USA er interaktiv TV - en sammesmeltning mellom TV-sendinger og Internett - for lengst en realitet. Med neste generasjon TV-dekodere fra Microsoft kan rundt 700.000 se på TV og koble seg opp mot Internett med lenker som dukker opp underveis - enten det er for mer informasjon eller reklame.

Men norske og andre europeiske kunder har måttet smøre seg med tålmodighet. Fra tidlig i fjor lovet Microsoft en lansering først mot slutten av inneværende år, men nå forteller Ole Tom Seierstad, sjef for Microsofts norske prosjekt, til digi.no at interaktiv TV først kommer i salg til neste sommer. Hvis alt går som planlagt, vil da en eller flere av de store kabel- eller satellitt-selskapene subsidiere boksene i et forsøk på selge titusener av dem.

- Både tekniske endringer, en omlegging av WebTV-selskapet og arbeidet med partnere har tatt lengre tid enn ventet, sier Seierstad.

Forsinkelsen kutter ned på det forspranget Microsoft hadde. Innen sommeren er trolig også de første digitale interaktive TV-boksene i salg, basert på den kommende europeiske MHP-standarden (multimedia home platform). Denne standarden bruker ikke Windows CE, men Java.

I USA styrer Microsoft selv hele WebTV-systemet med produksjon av boksene, administrasjon av systemet og linjetilgang. Men her i Europa skal Microsoft kun være en teknologileverandør til partnere som selv skal produsere bokser og lage innhold.

Mye av årsaken til forsinkelsen er de kompliserte diskusjonene med alle partnere som skal til for å levere interaktive TV-sendinger på din TV-skjerm.

Slik skal dette systemet fungere:

Det er teleselskapene som blir eiere og konger i de eller de WebTV-systemer som kommer i drift i Norge.

- Vi er i samtaler med Norkring (sendeselskapet for vanlige TV-signaler i luften), kabelselskaper som UPC (tidligere Janco) og satellittselskaper (Viasat eller Canal +), forteller Seierstad til digi.no.

Etter hva digi.no forstår er samtalene kommet lengst med kabel- og satellittselskapene.

Teleselskaper som vil lage et WebTV-system må kjøpe inn WebTV-bokser fra en av mange produsenter og sette sammen et tilbud du kan kjøpe. Dette tilbudet må omfatte boks, netttilgang, TV-mottak med et knippe TV-kanaler og andre rene Internett-tjenester som e-post. Teleselskapet vil også lage en elektronisk programguide som blir din portal. Her vil det trolig også ligge en markedsplass for Internett-handel og en rekke andre tjenester, for eksempel en søkemotor.

Så vil teleselskapet måtte inngå avtaler med TV-produksjonsselskapene, for eksempel TV2 eller MTV om å legge inn Internett-lenker i deres programmer. Slike lenker vil koste penger på samme måte som reklame gjør i dag. Når du ser på et interaktivt program, vil det så dukke opp lenker på TV-skjermen du kan utløse. Gjør du dette vil WebTV-boksen ta i bruk din telefonlinje eller kabel-forbindelse til å hente Internett-siden du spør etter.

Men foreløpig må du altså smøre deg med tålmodighet.

Til toppen