Interaktiv TV-reklame rett rundt hjørnet

Utviklingen på TV-fronten gir store muligheter for både annonsører og TV-selskaper, mener TV 2s avtroppende salgsdirektør Steinar Brændeland.

Interaktiv reklame skal bli den neste store 'greia' for TV-bransjen. Steinar Brændeland, som er iferd med å slutte som salgssjef i TV 2, mener nyskapningen er rett rundt hjørnet.

- Hvis flere husstander hadde hatt den nødvendige returkanalen kunne vi lansert dette allerede til høsten. Ennå er det ikke mange nok til at det er kommersielt lønnsomt, sier Brændeland til bladet Kampanje.

Idag er det bare rundt 11.000 husstander som har installert en digital set-top boks som gjør det mulig for TV-seerne å kommunisere tilbake til anonsørene eller TV-selskapet, skriver Kampanje.

Brændeland ser for seg en enorm omsetningsvekst i annonsemarkedet ved innføringen av interaktiv reklame. Han mener ifølge Kampanje at TV 2 vil doble sin omsetning som et resultat av at seerne kan klikke på skjermen og gi respons på TV-reklame.

- Med enkle tastetrykk på fjernkontrollen kan seerne for eksempel få mer informasjon, bestille varer eller prøver - muligheter som vi ser er iferd med å realiseres på Internett idag, sier Brændeland.

Han mener også den nye teknologien vil skvise ut endel aktører, og at de nye mulighetene vil kreve en helt annen næringslivsstruktur.

- Tenk deg at vi kjører en reklame for den siste CDen til Absolute Music i blokken mellom de to delene til Gutta på tur. La oss anta at 15 prosent av de én million seerne faller fra under reklamepausen, da sitter vi fortsatt igjen med 850.000. Da tror jeg det er fullt mulig å selge til - la oss si to prosent av disse. Det betyr 17.000 CDer som vi skal ha en bit av kaka av, argumenterer Brændeland overfor Kampanje.

Til toppen