Interaktive TV-spill skal pushes på norske barn

Nå kommer de interaktive TV-spillene for barn. Men de ikke gratis. Det sørger Telenor-selskapet Zonavi for.

Cartoon Network lanserer interaktive TV-spill kun via fjernkontrollen på fjernsynet. Fra slutten av mars tilbyr kanalen interaktive TV-eventyr med de mest populære figurene.

Konseptet inneholder fire forskjellige TV-spill (Familien Flintstone,

Powerpuff Jentene, Ku & Kylling samt Tom & Jerry) og lanseres på 'Cartoon Network GAMES'.

Cartoon bygger merkevarene sine i kanaler som Internett, tegneserieblader, forestillinger, leker og spill samt på film og video, i tillegg til TV-kanalen.

- Dagens unge seere stiller krav og er kritiske til hva som serveres på skjermen. Vi er avhengige av å være innovative, noe som betyr at vi må være tilgjengelige på forskjellige plattformer, sier Alison Mordue, Director of Business Development i Cartoon Network, i en pressemelding.

Cartoon samarbeider med det norske Telenor-selskapet Zonavi og er tilgjengelig for Canal Digitals skandinaviske kunder og Telenor Avidi abonnenter med digital mottakerboks, enten ved direkte tilgang fra Cartoon Network eller via Zonavis spillportal.

Men spillene koster penger

Zonavi har fra starten krev penger for tilgang til spill på sin digitale TV-plattform, som frontes gjennom Telenors egne TV-distribusjonskanaler (som satellitt- og kabel-TV).

De to samarbeidspartnere mener at et spillabonnement på Cartoon Network GAMES kke "er ikke avskrekkende dyrt". Barna, det vil si foreldrene, må betale 24 kroner dagen, eller 239 kroner for et helt år. Da får man tilgang til alle fire spillene.

Disse tilbudene kommer i tillegg til de andre spillene fra Zonavi som koster i underkant av 300 kroner, sammen tilbys de to spillpakkene for 480 kroner til TV-seerne.

Hvordan skal så tilretteleggerne og distributørene i Telenor og innholdsleverandøren Cartoon Network sørge for at det er foreldre og ikke mindreårige som betaler for spillene?

Er du under 18 år, kan du i utgangspunktet ikke bestille spill uten tillatelse fra foreldrene.

Førstekonsulent Elisabeth Ruud Bekken hos Forbrukerombudet sier til digi.no at det er vanskelig å lage helt vanntette retningslinjer for slike bestilinger.

- Det finnes absolutt endel selskap som ikke har gode nok rutiner for dette. De må luke ut de mindreårige. Gjør de ikke det, har tilbyderne heller ingen forpliktelse til å drive inn gjelden som kundene opparbeider seg ved slike bestillinger, sier hun.

Canal Digital-sjefen i Norge, Svein Erik Davidsen, mener at kontrollen er mer enn god nok.

- Jeg vil påstå at en digital set-up-boks gjør det adskillig sikrere å være foreldre enn for eksempel ved vanlig TV-titting. Ved kjøp eller leie av dekoder må du bevis at du er over 18 år. For å bestille filmer, spill og liknende får du utdelt en pinkode. I tillegg er det mulig for foreldre å legge inn foreldrekontroll på TV-tittingen, sier han.

Han mener også at kundeservice per telefon, hvor du i utgangspunktet kan kjøpe de samme spillproduktene som via TV-skjermen, heller ikke utgjør noe smutthull for utspekulerte barn.

- Nei, du må oppgi kundenummer og kontonummer på telefonen. Og skulle du som forelder gi bort den firesifrede pinkoden, må du jo som foresatt ta ansvaret selv, mener Davidsen.

Så spørs det da om det heller blir for komplisert for barna å få klikket på TV-spillene...

Til toppen