Interaktivt TV-konsept med internasjonale ambisjoner

Trygve Rønningen i Cee.tv mener TV-kanalen kan tjene mye ekstrainntekter på interaktivitet og prøver nå å selge sitt TV-konsept Examen til utlandet.

Trygve Rønningen i det norske selskapet Cee.tv har skaffet seg en kontrakt med en en engelsk distributør som heter European Communication Management (ECM).

- ECM er en distributør av formater og blir på en måte salgskontoret for Cee.tv i utlandet. Vi har ikke kapasitet til å jobbe i det internasjonale markedet og har realistiske forventninger til dette. Det er ennå ikke noe land utenfor Norge som har satt opp Examen, sier han til digi.no.

TV-programmet Examen er i realiteten et multimediekonsept som åpner for inntjening på mange plattformer. Både på web, via SMS under TV-programmet, på brettspill og i en radiokonkurranse på P4 frontes merkevaren Examen og skaper muligheter for inntjening.

ECM har tidligere forvaltet rettighetene til TV-suksessen "Vil du bli millionær" og "Weakest Link" og skal selge Examen i hele verden. Tidligere har Cee.tv inngått en avtale med tyske RTL om tilpasning av Examen til det tyske markedet. Det opplyser hjemmesiden til TVNorge, kanalen som skal igang med TV-konseptet igjen i mars.

- Det interaktive elementet er det ingen av de andre spørreprogrammene som har. Der ligger det et stort inntjeningspotensial, hevder Rønningen. Han vil imidlertid ikke ut med hvor mye som kom via SMS og web i fjor høst, da Cee.tv fikk kjøre programmet for første gang på TVNorge. Rønningen mener imidlertid at disse konseptene kan være hyggelige ekstrainntekter for de tradisjonelle TV-kanalene.

- TV-kanalene har jo presset økonomi og begynner å bli avhengige av nye inntektskilder. Det er betydelige summer å tjene på dette og en del av inntektene kan subsidiere nye produksjoner, mener han og advarer samtidig med å overdrive forventningene til de interaktive inntektene i TV-sammenheng.

- Jeg tror man delvis må være forsiktige med å hause forventningene på interaktive inntekter til det urealistiske. Det er slett ikke alle TV-programmer som passer sammen med SMS eller web. Kunsten er å finne innholdselementer der seerne lar seg stimulere til å betale, sier han og mener at TVNorge og Big Brother Norge faktisk kunne utnyttet fjorårets interaktive millionsuksess enda bedre.


- Under fjorårets Big Brother var det titusener som ville inn for å se på dusjscenene. Det var faktisk så mye trafikk at det shaket opp hele nettverdenen. Hvis det hadde vært en portvakt som hadde tatt inngangsbilletter på tjenesten, hadde TVNorge fått større inntekter. Det finnes innholdsområder på Internett som det er mulig å ta seg betalt for, mener han.


Cee.tv har identifisert åtte slike områder som de skal jobbe med, men Rønningen vil ikke ut med hvilke de har skissert. Ett av dem er naturlig nok spill, der Cee.tv har gått sammen med ti humanitære organisasjoner og fått tillatelse til å starte med prøvespill på nettet gjennom selskapet Norskespill.no som står bak Tivoli.no.

Porno er et annet område hvor det har vist seg at brukerne er villige til å betale. Allerede i 1999 mente digi.no at mange burde skjele til pornobransjen for å finne modeller for aktører som slet med inntektene.

Les kommentaren her: Takk for pornoen

Rønningen sier at porno ikke er blant de åtte områdene, men at de absolutt har noe å lære av kyberporno..


- Nei, vi skal ikke jobbe med porno, men vi kan lære av hva pornobransjen gjør. Den har gått foran på flere områder, sier han.

Til toppen