Internasjonale TV-kontrakter til Sandnes

Det børsnoterte selskapet Computer Advances Group ASA fortsetter å skyte gullfugler innen TV-industrien. For tre uker siden koblet amerikanske Cox Communications seg på reklamekonseptet og nå er en kontrakt undertegnet med svenske TV4.

Computer Advances Group (CAG) fra Sandnes har hittil solgt programvaren Digital Traffic & Billing (DTB) til kabelselskaper verden over. Nå er det også gjennombrudd for reklamekonseptet på kringkastingsfronten. Sammen med den svenske underleverandøren LIMT skal CAG levere og integrere programvare og spesialutviklede videoservere i TV4s konsept for Differensiert Regional Reklame (DIRR) i Sverige.

I korthet dreier systemet seg om et system for reklamedistribusjon med booking- og planleggingsmuligheter. Annonsørene kan i praksis velge hvilke områder hvor reklamen skal sendes i et TV-nettverk. Det blir mye enklere for annonsørene å nå målgrupper sortert etter geografiske kriterier.

- En TV-kanal som velger DTB kan sende forskjellige typer reklame på samme tidspunkt. TV4-kontrakten viser at aktørene også innen kringkasting er i ferd med å satse på lokalt reklamesalg, i tillegg til den nasjonale reklamen, sier økonomidirektør Ørjan Gjerde i CAG.

Computer Advances Group har avdelinger og datterselskaper både i Los Angeles og Stockholm - i tillegg til Sandnes. CAG har underskrevet kontrakter med noen av de største operatørene innen kabelindustrien. Cox Communications er eksempelvis USAs fjerde største kabelselskap med 3,2 millioner abonnenter.

Sandnes-selskapet har tidligere inngått avtaler med Tele-Communications Incorporated (TCI), den største operatøren i USA med 14 millioner abonnenter, pluss Time Warner/CNN med 12 millioner faste brukere.

Til toppen