JUSS OG SAMFUNN

Internasjonale TV-kontrakter til Sandnes

Det børsnoterte selskapet Computer Advances Group ASA fortsetter å skyte gullfugler innen TV-industrien. For tre uker siden koblet amerikanske Cox Communications seg på reklamekonseptet og nå er en kontrakt undertegnet med svenske TV4.

Herman Berg
18. mai 1997 - 21:00

Computer Advances Group (CAG) fra Sandnes har hittil solgt programvaren Digital Traffic & Billing (DTB) til kabelselskaper verden over. Nå er det også gjennombrudd for reklamekonseptet på kringkastingsfronten. Sammen med den svenske underleverandøren LIMT skal CAG levere og integrere programvare og spesialutviklede videoservere i TV4s konsept for Differensiert Regional Reklame (DIRR) i Sverige.

I korthet dreier systemet seg om et system for reklamedistribusjon med booking- og planleggingsmuligheter. Annonsørene kan i praksis velge hvilke områder hvor reklamen skal sendes i et TV-nettverk. Det blir mye enklere for annonsørene å nå målgrupper sortert etter geografiske kriterier.

- En TV-kanal som velger DTB kan sende forskjellige typer reklame på samme tidspunkt. TV4-kontrakten viser at aktørene også innen kringkasting er i ferd med å satse på lokalt reklamesalg, i tillegg til den nasjonale reklamen, sier økonomidirektør Ørjan Gjerde i CAG.

Computer Advances Group har avdelinger og datterselskaper både i Los Angeles og Stockholm - i tillegg til Sandnes. CAG har underskrevet kontrakter med noen av de største operatørene innen kabelindustrien. Cox Communications er eksempelvis USAs fjerde største kabelselskap med 3,2 millioner abonnenter.

Sandnes-selskapet har tidligere inngått avtaler med Tele-Communications Incorporated (TCI), den største operatøren i USA med 14 millioner abonnenter, pluss Time Warner/CNN med 12 millioner faste brukere.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra