Internasjonale varemerker beskytter år 2000

Amerikanske selskaper hevder å ha registrert betegnelsene "Y2K", "Year 2000" og "01-01-00" som beskyttede varemerker, og regner med millionfortjeneste.

Et firma kalt Looking Glass Partners i Indianapolis hevder å ha registrert varemerkene "Y2K", "Millennium Bug", "Next Millennium", "Official Merchandise of the 21st Century", "The end of the world as we 00 it.", "Uh 00H!", "Sorry, it's a non-negotiable deadline." og "It's the Future Today" for over 500 produktkategorier.

På nettstedet sitt gjør firmaet rede for lisensieringsbetingelser, dersom du skulle ha lyst til å lage en T-skjorte eller et krus med en av disse betegnelsene på.

Et like obskurt firma med adresse på Broadway i New York, Planet Marketing Inc, hevder å ha beskyttelse på betegnelsen "YEAR 2000" til produkttyper som leker, sportsutstyr, klær, elektronikk, brevark, mat, drikke med mer. Selskapet ble dannet i november 1997. Det produserer sine egne hatter, ryggsekker og nøkkelringer, men er "åpen" for å lisensiere betegnelsen "YEAR 2000" til andre produkter.

For å konkurrere mot disse to måtte Walker Group/Design vise kreativitet, og hevder å ha registrert "01-01-00" som eget varemerke. Dette selskapet er så obskurt at jeg ikke har vært i stand til å få bekreftet dets eksistens, annet enn at det er nevnt i en melding fra Associated Press. Daglig leder Kenneth Walker sier til dette byrået at han regner med å tjene rundt 60 millioner dollar på varemerket innen årsskiftet.

digi.nos nettfyk virker slikt så pussig at en telefon til Carl J. Bjerkelund i Onsagers Patentkontor for en nærmere forklaring synes påkrevet.

- Sjekk om det står ™ eller ® etter varemerkene på selskapenes nettsteder, sier Bjerkelund. - ™ betyr ikke annet enn at man ønsker at en betegnelse skal oppfattes som et varemerke. Et registrert varemerke merkes gjerne med ®.

Hos både Looking Glass og Planet Marketing brukes ™ konsekvent.

- Det behøver ikke bety at varemerket ikke er registrert, presiserer Bjerkelund. Han forklarer at selv om det er internasjonal enighet om allmenne formuleringer om hva som skal kvalifisere til registrerte varemerker, er det store praktiske sprik både innen EØS og mellom Europa og USA.

- Sammensetninger av tre tegn kan gjerne varemerkes, så lenge det ikke er innarbeidet som beskrivende begrep. Hvis det dreier seg om en innarbeidet forkortelse i et miljø eller i en sammenheng som er relatert til markedsføringen, skal registreringen i prinsippet avvises. Når det gjelder for eksempel Y2K kan det tenkes at et patentkontor uten kjennskap til praksis i datamiljøer vil gå inn for å registrere det som varemerke. I Norge vil betegnelser som "Year 2000" eller "År 2000" ikke kunne registreres. "Å2K" vil være avhengig av det enkelte patentkontorets vurdering. Derimot har det latt seg gjøre å registrere "Millennium" som varemerke overfor visse produktkategorier, noe jeg i utgangspunktet var skeptisk til.

Til toppen