Internet Explorer mister markedsmakt

For første gang på lenge mister Microsofts nettleser brukere, til blant andre Firefox, Mozilla og Opera.

I mange år har Microsoft blitt stadig mektigere på Internett gjennom sin nettleser Internet Explorer. Med en brukerandel på over 90 prosent har mange nettsideeiere sluttet å teste eller tilpasse sine sider til andre nettlesere.

Men nå taper Internet Explorer markedsandeler. Det er bruken av Firefox, en versjon av nettleseren Mozilla, som nå løfter seg raskt, skriver Cnet.

Mozilla-prosjektet ble satt i gang av Netscape/AOL som et frivillig-prosjekt for å erstatte Netscape-leseren. Mozilla-teknologien kan tilpasses og det finnes derfor forskjellige utgaver, blant annet Firefox. I går ble Firefox 1.0 sluppet.

Den siste versjonen av Firefox har blitt lastet ned av 6 millioner brukere, forteller organisasjonen.

Ifølge analyseselskapet WebSideStory benytter 5,2 prosent av amerikanske nettbrukere Firefox og de forskjellige Mozilla-utgavene. Dette er et hopp opp fra 3,5 prosent i juni i år. Microsoft har dog en svært dominerende posisjon på 93,7 prosent.

Tallene stemmer med utviklingen her i Norge hvis man bruker digi.no som eksempel. I mars i år brukte 85 prosent av digi.nos lesere en eller annen versjon av Internet Explorer, og bare 3,75 prosent Mozilla/Netscape. 6 prosent av våre lesere benyttet Opera.

Så langt i september er alle versjoner av Microsoft Internet Explorer redusert til 78,4 prosent av digi.nos lesere. Mozilla/Firefox brukes nå av 5 prosent. Opera bidrar til fallet for Internet Explorer - ni prosent av digi.nos brukere benytter nå Opera.

Til toppen