Internett aksess: Fra ille til verst?

Det er en amper og anspent stemning blant norske internett-brukere etter fusjonen mellom Telenor Online og Schibsted Nett.

Den 8 november ifjor startet prosessen med en fusjonering av innholdsaktivitene til Telenor og Schibsted i det Schibsted-kontrollerte nye selskapet Scandinavia Online AS. Samtidig droppet Schibsted Nett aksessbiten, som ble overlatt til Telenor Online (nå Telenor Nextel).

Nå, snart to måneder etter gjennomføringen av fusjonen den 1. januar, begynner konsekvensene å bli synlige og følbare, ikke minst for internett aksesskunder som mer eller mindre ufrivillig er blitt overført fra et halvgodt tjenestetilbud hos Schibsted Nett til et tidvis totalt ubrukelig tjenestetilbud hos Telenor Online. Men kan en tjeneste bli bedre enn summen av elendigheten den kommer fra? digi: har mottatt flere brev fra frustrerte, sinte og rådløse brukere. Vi publiserer noen av dem her, og tar gjerne imot dine meninger også.

Les disse innleggene:


Se også:


Klage på tjenesteleveranse fra Schibsted Nett / Scandinavia Online

Jeg har helt siden starten av Internet-leverandøren Oslonett hatt min Internet-konto hos dette firmaet, og har vært med på å se at tjenesten stadig har blitt dårligere og tregere etter som selskapet vokste og byttet navn til SN (Schibsted Nett) og nå sist fusjonerte med Telenor Online - noe som har resultert i helt uholdbare forhold.

Det tar en evighet å overføre noe fra SOL (Scandinavia Online) nå etter fusjonen. Både når det gjelder e-post, news (diskusjonsgrupper) og web-sider. Ofte tar det flere minutter å få sendt eller mottatt en enkelt melding (burde tatt under ½ sekund), og det er oftere og oftere at tjenestene er helt nede og ikke virker i det hele tatt!

Hadde ikke dette kostet brukerne noe ekstra hadde det ikke vært så farlig, men all denne ekstra tiden fører til en stor øking i antall telleskritt. En vanlig dataforbindelse kan overføre 3000 tegn i sekundet. Hos SOL ligger det oftest på max 10 tegn/sek!

I tillegg til de ekstra tellerskrittene må vi som betale oppkoplingsavgift i tillegg til fast avgift hos SOL også betale for den tiden vi er logget inn. Og jo tregere maskin-parken deres er, og jo lavere overføringshastighet vi får, jo mer må vi betale til dem!

Ved fusjonen av SN og Telenor Online ble det dyrt og hellig lovet at ingen ting skulle bli verre enn før, og at alle tjenester skulle bli raskere og bedre. Men til tross for at det stikk motsatte har funnet sted reagerer ingen. Og alle ekstra tellerskritt og ekstra oppkoplingsavgift p.g.a trege tjenester fører til ekstra inntekter til nettopp Telenor! Jeg (og mange andre) finner dette helt uakseptabelt og vil ha en kompensasjon nå!

Lars-Erik Østerud

Lars-Erik.Osterud@sds.no

TIL TOPPEN


Online har arvet SNs dårlige sider

Da Telenor Online så friskt reklamerte med ISDN satsing lot jeg meg friste, i det håp at det ville bli en slutt på opptatt signal og lange nedlastingstider. Det viste seg derimot veldig fort at til og med på ISDN er SOL for dårlig. Ofte er alle linjer opptatt, men det verste er at man knapt ser noen forskjell på hastigheten, dette gjelder spesielt utenfor Norge. Og det at SOL sine ISDN linjer heller ikke støtter bruk av begge linjene gjør ikke saken bedre.

På meg og mine kamerater, ser de ut som Online har tatt det som var dårlig med SN, og kastet det som var noe å spare på.

Sindre Hagen

sihagen@sn.no

TIL TOPPEN


- Gruer meg hver gang jeg skal koble meg opp

Jeg er forbannet over den behandling jeg får som bruker av Telenors og SN internettjenester. Jeg må si at jeg gruer meg hver gang jeg skal koble meg opp.

Hvis jeg er heldig klarer jeg å logge meg inn tre av ti forsøk. Det betyr 0,50 kroner for hvert mislykket forsøk. Dette problemet begynte litt etter nyttår.

Det skulle ikke være vanskelig for Telenor å finne ut at når folk ringer det samme nummer ti ganger etter hverandre i løpet av fem minutter må det være noe galt.

Hva med bruddgaranti som Telenor Mobil har lovet til sine kunder?

Dette skjer i Moss område og jeg er ikke alene om det.

Christos Noulas

cnoulas@sn.no

PS. For at jeg ikke skal bli misforstått presiserer jeg at problemet starter under autorisering av passord og brukernavn og etter ca ti sekunder får jeg feilmelding på maskinen. DS.

TIL TOPPEN


Prisene nesten doblet siden nyttår

Hvorfor setter Telenor opp prisene? Jeg trodde de ville at flere skulle få internettilgang. Prisene har steget til nesten det dobbelte etter nyttår.

1996: komunetakst 1, time=4,6 kr

1997: kommunetakst borte - nærtakst 1, time=8,8 kr

Wenche Ryvænge

ryvaenge@online.no

TIL TOPPEN


- Glimrande sjanse for konkurrentane til SOL

Eg må nok dessverre (?) slutta meg til det som har vore sagt av dei fleste andre om SOLs elendige internett-tilbod. Eg seier dessverre fordi SOL openbart er i ein posisjon som gjer at "alle elskar å hata dei". Men problema må nok SOL ta på eiga kappe.

Sjølv har eg tidvis problem med oppkopling, men det største problemet har vore brukarstøtte. Å venta bortimot ein time (!) på at nokon skal gidda å svara er for drøyt. Særleg når det i tillegg er fjerntakst eg betalar! Her har SOL bomma grovt og det skal kosta dei dyrt å overvinna den elendige starten. Min spådom er at konkurrentane no har ein glimrande sjanse til å forsyna seg av misfornøyde SOL-kundar. Det er egentleg "fritt fram". Det einaste som hindrar mange i å skifta er bindinga til SOL.

Helsing

Svein Ølnes

solnes@sn.no

TIL TOPPEN


- Eg har fått mail!

Etter lenger tid med mail problemer, har eg endeleg motteke minst 75% av den mailen som eg sjølv har sendt meg. Dette for å sjekke at mail serveren, som har vore ustadig virker. Mailen er sendt frå annan server enn sol sine.

Det eg lurer på er: Kva tenestetilbydar kan miste 25% av det den leverer utan å måtte erstatte noko, for ikkje i det heile å drive butikk. Hadde f.eks. posten eller linjegods mista slike slike mengder ville dei ha vore utan arbeid etter stutt tid.

Rune Løvlid

rlovlid@sn.no

TIL TOPPEN


- Angrer bittert at jeg betalte regningen

Jeg fikk nettopp ny avregning for neste års nett-tilgang fra Telenor. Denne betalte jeg uten å tenke meg særlig om, og nå angrer jeg bittert - lykkehistoriene til andre jeg kjenner som har valgt tilknytning fra Riksnett er mange og lange, mens jeg sitter igjen med et tilbud som er svært nær ubrukelig.

Og nå driver Telenor og kjøper opp flere Riksnett-partnere - uten tvil for å degradere også disse til den sørgelige forfatning Telenors egne tilbud er i nå, og for å få monopol på aksess i Norge.

Spørsmål til Telenor: Hvordan tror dere at dere skal kunne dekke folks behov som monopol, når dere ikke engang klarer det i et konkurransemarked?

Takke meg til (ex)-vinmonopolet - de takler ihvertfall monopolsituasjonen uten å drive folk til vanvidd.

Simon Lindgren

lindgren@istudio.no

TIL TOPPEN


Har abonnement til en engangssum av 800 kroner

Jeg er glad jeg sa opp abonnementet hos "SnegleNett" på nyttårsaften i fjor. Da slapp jeg all denne ventingen, dårlige supporten og all annen elendighet.

Jeg begrunnet oppsigelsen med at informasjonsplikten til kundene var brutt og at jeg ikke aksepterte at Telenor skulle få i pose og sekk. Å betale nær 170 kr. for noe jeg visste var for dårlig, nei det kunne jeg ikke tenke meg. Jeg hadde hørt av flere som var Telenor-kunder tidligere at det var bare trøbbel, så da holdt jeg meg unna.

I dag har ikke jeg noe abonnement, men surfer for det innimellom på det tilbudet som Telenor har; Telenor Link og på ISDN linje. Sjokkert leser jeg her at mine antakelser på at ISDN-linjene til Telenor er svært treige, ja så treige at til og med mitt analoge modem på 33.600 bps er kjappere. Forstå det den som kan.

Men nå finnes det heldigvis alternativer, og dem skal jeg vite å benytte meg av. Abonnement til 800 kroner, en engangssum som jeg mer enn gjerne betaler og da er det fri bruk enten på analogt eller ISDN. Først til mølla!

Tor J. Andersen

digix@who.net

TIL TOPPEN

De fleste er for trege, Riksnett er for dyre

Jeg har vært kunde hos både Online og SN, det største problemet hos begge var hastigheten. Nå har jeg ab. hos EUnet og hastigheten her er ikke stort bedre - og Riksnett er for dyre. Min er faring er at norske Internett-tilbydere leverer en elendig tjeneste.

Kjell Robertsen

kjellro@eunet.no

TIL TOPPEN

Til toppen