Internett blir stort for Norsk Tipping

Bredbåndsbølgen begynner endelig å få positive følger for Norsk Tipping på nett.

Spillene til Norsk Tipping ble gjort tilgjengelig på Internett for fire år siden, men det er først i fjor bruken begynte å ta seg opp.

Lotto, Vikinglotto, Joker, tipping, Oddsen, Oddsbomben og Xtra omsatte for 330 millioner kroner på nett i fjor.

I år tror Norsk Tipping på 50 prosent vekst, og mener at omsetningen vil ende på mellom 450 til 500 millioner kroner.

Dette er likevel bare fem prosent av Norsk Tippings totalomsetning som i fjor var på i underkant av 9,5 milliarder kroner.

– Vi har fått drahjelp fra markedet, blant annet ved utbredt bruk av bredbånd og ved samarbeidet med Buypass, sier salgssjef for direkte kanalen for Norsk Tipping, Per Emil Granmorken til digi.no.

Det var spesielt etter at Buypass lansert sin oppgraderingstjeneste, Buypass-activate, at tjenesten falt i god jord hos tippekundene, og som nå direkte over Internett kan oppgradere sitt smartkort ved å laste ned Buypass kvalifiserte PKI-sertifikater.

Buypass-activate kan benyttes av kunder med Buypass Smartkort utstedt via Norsk Tipping kommisjonærer.

Granmorken sier at det nå er rundt en millioner Buypass-brukere som også er såkalt multikanalkunder. Dette betyr at de både leverer manuelt til kommisjonær som kan være kiosk eller butikk, og via nettet eller på mobilt spill.

Målet for Buypass er å ha to millioner brukere innen utgangen av året, som er tallet på tippekunder.

Alle kortene inneholder en elektronisk ID som gjør det tryggere å spille og som dermed gjør det enklere å spille på nett, mener Granmorken.

Til toppen