Internett-bransjen svindles for store inntekter

Den norske Internett-bransjen får ikke betalt for mange av annonsene de viser til sine lesere. digitoday.no har tall som viser hva de såkalte cachene stjeler.

Norske og utenlandske nettsteder mister store inntekter hver dag fordi Internett-teknologien jukser med statistikken. Dette er svært alvorlig fordi så mange nettbedrifter sliter med å tjene penger og derfor er avhengig av så høye leser- og annonsetall som mulig.

Tyven heter "cache". Når du henter forsiden til for eksempel vg.no, lagres siden på din maskin. Når du hopper tilbake til forsiden, henter ikke nettleseren siden fra VG serveren, det er langt raskere å hente siden fra den lokale harddisken. Når sidene hentes fra harddisken på brukerens PC, fra jobbens Internett-server eller Telenor Nextra går det fortere, men VG får ikke vite at deres side er vist frem en gang til.

Caching ødelegger både leser-statistikken og annonseregnskapet til norske nettsteder.

- Caching gjør at brukerne får se sidene våre raskere og reduserer belastningen på våre servere, men statistikken vår blir ikke nøyaktig, sier Torry Pedersen, sjef for VG på nett, til digitoday.no.

Hadde alle nettsteder tapt like mye på caching, hadde problemet vært mindre, men så er ikke tilfelle. "Tyveriene" varierer sterkt.

digitoday.no har for første gang fått nøyaktige tall på hvor mye nettleseren jukser. Analysebyrået ACNielsen Norge AS logger nettbruken til over 3000 norske brukere med spesialprogramvare. Tallene fra oktober viser mange store nettsteder, blant annet VG og Scandinavia Online AS, som mister en av tre sidevisninger.

Volumet varierer ut i fra hva slags type informasjon tjenesten serverer. Fellesdata.no som driver nettbankene til mange aktører, har ikke noe cachetap fordi tjenesten har et spesielt sikkerhetsopplegg. De fleste ligger mellom 20 og 30 prosent, men Online.no mister 46 prosent av sine treff. Disse nettstedene kunne med andre ord ha tjent tilsvarende mer på annonser hvis statistikken hadde vært riktig.

Og dette er bare caching-systemet i nettleserne som Internet Explorer, Netscape og Opera. I tillegg kommer caching som mange Internett-leverandører som Nextra kjører for å gi sine brukere raskere sidetreff.

Også bedriftsbrukere har nettlesere med lokale cacher. Men i tillegg har de en trolig enda større tyv. For mange bedrifter har en felles cache for sine nettbrukere.

- En bedriftscache gjør tre ting, forklarer Steinar Kjærnsrød, teknisk sjef i Infostream og medgründer i Oslonett, den første norske norske Internett-leverandøren. En bedrifts-cache øker farten for bedriftens Internett-tilgang og sparer dermed bedriften og ansatte for tid. I tillegg reduseres Internett-linjen man trenger og man kan stenge ute sex-Internettsider.

Kjærsrød sier det er umulig å vite hvor mye bedriftscachene roter til statistikken.

- Måten caching-teknologien fungerer på er urettferdig. De som prioriterer brukerne og nettet, bruker mye caching, men mister mye treff, påpeker Kjærsrød.

For det finnes flere måter å redusere problemet. Den ene er å skrive i kode på sine Internett-sider slik at man ikke kan bruke caching. Da henter nettleseren sidene på nytt hver gang, men bedrifts-cachene bryr seg ikke om dette.

- I oktober la vi inn et Java-script på nesten alle våre sider. Men så får vi da også kritikk på at det går tregt å laste ned sidene våre, forteller Pedersen i VG.

Til toppen