Internett-comtech Interactive Systems Computer Consulting Group ASA

Kan neste nye Internett-selskap være så snill å velge et tradisjonelt navn i stedet for den vanlige kombinasjonen av moteord?

Aldri har det blitt startet opp så mange nye selskaper så fort som etter at World Wide Web dukket opp i 1994. Som i alle andre vestlige land, formelig vasser vi her i Norge i småselskaper som skal lage programvare, selge Internett-hjelp eller lage forskjellige typer Internett-sider og tjenester.

Pågangsmotet og innovasjonen er enorm på den tekniske siden, men dessverre ikke når det gjelder å finne bedriftsnavn. I 1995 signaliserte et navn som Internett.com at du drev med disse nye greiene som hadde dukket opp, men muligheten til å skille seg ut med et Internett-aktig navn gikk fort over.

Likevel dukker det stadig opp nye selskaper som har gitt seg navn som blir vanskeligere både å huske og å skille fra hverandre.

Hvis du er litt sjenert og skal starte et selskap som ikke skal skille seg for mye ut eller huskes for godt, har jeg samlet en ferdig liste over motenavn. Stokk og kombinér fritt.

Etter en gjennomgang av bedriftslisten til digi.no, kom jeg ikke lenger enn til halvveis i "Asker" i alfabetisk rekkefølge før jeg hadde samlet følgende liste: nett, net, Internett, web, intra, com, kommunikasjon, media, interactive, tech, design, prof/professional, info, information og de to klassikerne data og systems. Etterpå kan du slenge på group og ASA.

Kanskje er det en produktidé for et nytt Internett-relatert selskap å lage en Java-applikasjon som stokker moteordene og foreslår nye navn automatisk?

Hvis ikke en kombinasjon av moteordene sørger for den ønskede anonymiteten, kan du alltid kamuflere hvem du er og hva du driver med bak tre eller fire store bokstaver. Dette er jo beviset på at det egentlige navnet på bedriften din ble så langt og komplisert at selv ikke du husker eller orker å uttale det, så du måtte lage en forkortelse.

Hvis du derimot vil bli husket, kan du for eksempel slå opp i ordboken og velge et substantiv; hus, katt, vedkubbe....

Jeg jobbet en gang for et designbyrå som het Bulldog. Navnet sa ikke så mye om hva de spesialiserte seg på, men du husket navnet og bedriften - først gang. Det er uansett ikke mulig å tyde ut av navnet på mange av Internett-selskapene hva de driver med, kanskje gründerne selv ikke var helt sikre?

Til våkne lesere: Joda, digi.no er et skikkelig motenavn - vår eneste unnskyldning er at vi startet opp sommeren 1996 som en av de aller første rene Internett-publikasjonene i Europa.

Til toppen