Internett er dyrt i Norge

Det koster i snitt 280 kroner i måneden å bruke Internett. Dette er langt dyrere enn i resten av Europa, viser en ny rapport fra Post- og Teletilsynet.

Post- og teletilsynet la i dag frem en ny rapport om det norske Internett-markedet. Rapporten, skrevet av konsulentselskapet PricewaterhouseCoopers Consulting, er gjennomført for å analysere og vurdere behov for regulering av det norske Internett-markedet. Hovedformålet med rapporten er å avdekke eventuelle hindringer for effektiv konkurranse.

Rapporten skal nå ut på høring i den norske IKT-bransjen og til en rekke andre aktører. Tilsynet stiller en rekke spørsmål de vil ha innspill på, men trekker i utgangspunktet mange konklusjoner. Innspill til høringsrunden må sendes tilsynet innen 5. november.

Rapporten avdekker at privat Internett-bruk er dyrt i Norge sammenlignet med øvrige europeiske land. Den gjennomsnittelige norske privatkunde betaler i snitt 280 kroner i måneden. I Europa er den tilsvarende snittprisen 180 kroner.

Noe kan skyldes at lønningene og prisnivået i Norge er høyere enn i resten av Europa, men Post- og teletilsynet påpeker at norske Internett-brukere stort sett ikke bruker Internett så mye hver måned.

Rapporten viser at de fleste bruker ISDN. Tilsynet påpeker det ikke selv, men rapporten understreker at det er Telenor som sitter igjen med mesteparten av gevinsten for den norske Internett-surfingen. For det er bare Telenor som selger ISDN-abonnement - dette koster 220 kroner i måneden. I tillegg har Telenor en markedsandel på rundt 70 prosent når man ser privat- og bedriftsmarkedet under ett.

Post- og teletilsynet mener likevel det er tilfredstillende konkurranse både i privat- og bedriftsmarkedet. Totalt mener tilsynet at det finnes åtte nasjonale Internett-leverandører, men hevder at det bare er to av dem som går med overskudd. Resten har for liten kundemasse.

Post- og teletilsynet spår følgende:

ISP markedet vil oppleve en konsolidering, bestående av oppkjøp, fusjoner og konkurser. Rene ISP-er vil ha problemer med lønnsomheten, og av denne grunn vil disse selskapene supplere sine tjenester med ASP, telefoni og andre tilleggstjenester for å overleve.

Tilsynet foreslår med andre ord ingen inngrep i Internett-markedet til tross for anmerkninger om høy brukspris.

Du kan laste ned hele rapporten fra Post- og Teletilsynets hjemmeside.

Til toppen