BEDRIFTSTEKNOLOGI

- Internett er spennende, informatikk er nerdete

- Jenter er minst like gode som gutta i å bruke nye kommunikasjonsmuligheter. Dette vil allikevel ikke føre til flere jenter i IT-bransjen. Skal jentene studere data, må utdanningene endres, sier førsteamanuensis i sosiologi ved NTNU, Bente Rasmussen, til digi.no.

Liv Torild Mytting
16. mars 1998 - 19:10

- Informatikkstudiet må ikke legge ensidig vekt på programmering. Når studentene kommer ut i arbeid, er jobben både sosial og utfordrende, men denne informasjonen når ikke ut til jenter. For å få jentene inn i IT bransjen, må utdanningene legges om og markedsføringen endres.

Dette mener førsteamanuensis i sosiologi, Bente Rasmussen, ved NTNU. Hun har sammen med Tove Håpnes skrevet en rapport om jenter og IT på oppdrag fra Kirke-, utdanning- og forskningsdepartementet (KUF) og Telenor forskning og utvikling (FoU). Resultatene ble i dag presentert på konferansen D@mer og D@ta i Tromsø.

- Jentene vi intervjuet, synes Internett og informasjonsteknologi er spennende, sier Rasmussen til digi.no. - Samtidig forbinder de IT-studier og etterfølgende jobbmulighetene med ensom programmering på sene kvelder. Dette viser at yrket og faget må markeres på en annen måte, og utanningene må endres, sier hun.

De intervjuede jentene er interessert i bruk av Internett og kontakt med andre peroner via snakkeprogrammer. Jentene synes det er spennende å søke etter informasjon på Internett og at det er sosialt å bruke det.

- De er dessuten ikke redde for å ta i bruk maskinene, og når de først er i gang, går det som et lyn, ifølge Rasmussen.

Men data er fortsatt en guttegreie.

Å programmere eller spille spill på data er asosialt og nerdete, synes jentene. De jentene som eventuellt spiller spill selv, snakker sjelden høyt om det.

Rasmussen mener det er lite samsvar mellom mengden av programmering studentene møter under IT-utdannelse og arbeidsoppgavene i jobbsammenheng.

- Det dreier seg ikke bare om programmering. Utviklingen innen informasjonsteknologi forandrer IT-bransjen, men utdanningene henger etter, mener Rasmussen. Hun mener det blant annet må åpnes opp for andre innganger til studiet.

- I utlandet har vi flere eksempler på at studentene rekrutteres fra handelshøgskoler og annet, sier hun. Dette bør bli mulig også i Norge.

Konferansen D@mer og D@ta er et samarbeid mellom KUF, Telenor FoU og Universitetet i Tromsø. Dette er den andre konferansen som tar opp jenter/kvinner og informasjonsteknologi.

Utviklingssjef Tove Kristiansen i Telenor FOU sier til digi.no at det er stor interesse for konferansen.

- Vi var nødt til å avvise flere rett og slett fordi vi ikke hadde flere plasser, sier hun. De 230 deltakerne som fikk plass, er for det meste kvinnlige lærere. Disse er sentrale rollemodeller i IT-undervisning, og derfor en viktig målgruppe for konferansen.

På konferansens første dag var Bente Rasmussens innlegg ett av flere. Studenter ved Tjøme ungdomsskole la selv frem sine erfaringer fra bruk av data og multimedia i skolen og de pedagogiske utfordringene i emnet jenter og IT ble drøftet. Samtidig med foredragene holdes det kurs og seminarer i bruk av Internett i skolen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.