Internett-gigantene samles i to leirer

Det går mot en monsterfusjon i internett-bransjen, men hvem som kjøper hvem er helt uklart.

To eller tre av verdens største internett-selskaper vil gå sammen - det synes klart, men hvem det blir er helt opp i luften.

Spillet står nå mellom Google, Microsoft, Yahoo, AOL og News/Myspace, eid av mediamogulen Rupert Murdoch. Og årsaken er at enkel: Google har knust konkurrentene i kampen om å servere søk og selge søkeord-annonser rundt søkene. Google øker fremdeles sin markedsandel og Microsoft har sett seg nødt til å gjøre noe dramatisk:

Men ledelsen i Yahoo, verdens trolig nest mest populære nettsted etter Google, avviser budet fra Microsoft.

Og i går tok saken en ny, dramatisk vending:

Yahoo sier ja til å bli kjøpt eller fusjonere med alle - unntatt Microsoft. Yahoo er derfor kommet langt i fusjonsforhandlinger med AOL, eid av Time Warner. Dette avslører lekkasjer til en rekke amerikanske medier, blant annet Wall Street Journal og Forbes.

AOL var den gamle internett-kongen før world wide web ble synonymt med internett. Og for virkelig å komplisere kabalen eier Google fra tidligere av 5 prosent av AOL.

Microsoft har på sin side ikke sittet stille og er nå i samtaler med Rupert Murdoch for å få han til å være med på å kjøpe Yahoo. I tillegg til alle avisene Murdoch eier, sitter han på et annen svært verdifullt selskap: Murdoch kjøpte Myspace like før trafikken eksploderte.

Microsoft, Myspace og Yahoo ville blitt en mektig konkurrent til Google. Men hvis Yahoo-AOL går sammen vil trolig disse to selskapene alliere seg med Google, skriver amerikanske medier.

Den amerikansk og delvis den internasjonale internett-bransjen kan derfor bli delt i to tydeligere allianser/gigantselskaper med Google og Microsoft på hver sin side.

Diskusjonene mellom Yahoo og AOL skal ha kommet såpass langt at AOL nå er verdsatt til 10 milliarder dollar. Microsoft startet stolleken med å by 44,6 milliarder dollar for Yahoo.

Det eneste som synes å mangle i spillet nå er Facebook.

Til toppen