"Internett gir ikke økte inntekter"

Sjefen i Handelsbanken, Arne Mårtensson, vil ikke overdrive satsingen på Internett. I et intervju med Ekonomi24 uttrykker han skepsis til konkurrentenes aggressive internettplaner.

- På lang sikt går det ikke an å kjøpe seg konkurransefordeler med teknikk, sier Mårtensson til Ekonomi24.

- Svenske banker ligger ikke foran utenlandske banker, det er de svenske kundene som er modne i bruk av Internett, således har ikke vi ikke noen fordel om vi går utenlands der situasjonen er en annen. Man kan ikke regne antall internettkunder som Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) gjør, sier han videre.

digitoday.no kan opplyse om at dette står i kontrast til målsetningen hos konkurrenten SEB som har som målsetning å ha 80% av virksomheten på Internett og fem millioner kunder om fem år. Som en følge av stor satsing på Internett kjøpte blant annet SEB i 1999 20% av den franske nettmegleren Selftrade som nylig ble kjøpt opp av den tyske nettmegleren Direkt Anlage Bank (DAB). Gevinsten for SEB ble en milliard kroner.

Både SEB og Handelsbanken er blant de fire svenske bankene som har planlagt en felles børs for å tilby etterhandel i aksjer når Stockholmbørsen har stengt.

På spørsmål om hvilket potensial Internett gir svarer Mårtensson at Internett ikke gir økte inntekter, men derimot kan kutte kostnadene og rasjonalisere. Handelsbanken håper å redusere kostnadene 5% hvert år de neste tre årene.

Handelsbanken har ikke planer om å skape andre handelsplasser enn bankvirksomhet:

- Vi konsentrerer oss om det vi kan, nemlig tradisjonell bankvirksomhet. Men vi regner med at inntil 80% av våre bedriftskunder benytter våre internettjenester på sikt, mens vi estimerer at 50% av privatkundene bruker Internett om fem år. Vårt mål er å øke gevinsten per aksje, hvordan det skjer spiller mindre rolle, avslutter Mårtensson.

Strategien til Handelsbanken skiller seg noe fra norske DnB, som i våres inngikk joint ventures med Telenor og Posten for å tilby internettportaler og bedret logistikk/betaling for kundene. Strategien er at DnB skal delta i hele verdikjeden, men gjennom bruk av samarbeidspartnere. Dette ble gjentatt av styreformann Jannik Lindbæk i et foredrag denne uken i regi av American Chamber of Commerce in Norway hvor han gjentok at det var "a strong value base in convergence". Resultatet av dette samarbeidet skal bære de første frukter i november, og banken forventer 700 000 internettkunder i løpet av 2002.

Til toppen