Internett har hovedrolle i Cannes

Cannes-festivalen avlyste i år sin tradisjonelle lanserings-pressekonferanse og la i stedet alt sammen ut på nettet.

Cannes-festivalen avlyste i år sin tradisjonelle lanserings-pressekonferanse. I stedet for å presentere utvalget av filmer for et samlet pressekorps på et fasjonabelt Paris-hotell, ble alt sammen lagt ut på nettet.

Det var bare begynnelsen på den nett-effekten Cannes-festivalen nå får føle.

Associated Press melder om mengder av "dått-kåmm" selskaper i filmbyen, med de fleste på business-siden. Eller mer spesifikt, på b2b eller business-to-business-siden.

Selskaper som Filmbazaar.com, ShowBIZdata.com og ikke minst festivalens eget kommersielle selskap cannesmarket.com, albuer seg frem på Croisetten og over de røde løperne i håp om en bit av kaken.

Filmbazaar profilerer seg som 'a global online office that connects film buyers and sellers', og president Jeremy Kehoe sier deres misjon er å gjøre det mulig for bransjen 'å gjøre hjemmeleksene før de drar, og så møte opp i Cannes og sende kontrakten over bordet'.

Nettbransjen har også tatt med seg sjekkheftene sine til Cannes. The Standard melder om både respekt og frykt for de nye aktørene.

- Frem til nå har filmindustrien vært både skeptisk og misunnelig på nettbransjen, men i år har vi hatt mengder av forespørsler om nye prosjekter, sier sjefen for Atom Films Europe, Michael Cornish til The Standard.

Atom Films ble startet for ett år siden i USA, og kringkaster hundrevis av kortfilmer over nettet hver måned.

Filmen Quantum Project med John Cleese og Stephen Dorff skal også vises på festivalen. Filmen blir kalt den første langfilmen laget eksklusivt for nettet.
Les mer om Quantum Project:
John Cleese i webfilm-premiere

Andre aktører er også ute med knitrende sedler for å få tak i innhold til webforretningene sine, med heftig budgivning for rettighetene til Internett-distribusjon av filmer som resultat.

Article27 planlegger å distribuere såkalte art-house eller mer sære, kunstneriske filmer over Internett. Original Media og PayFor View.com er i Cannes på utkikk etter filmer som kan distribueres på samme måte.

Og det er ikke de store attraksjonene de byr på, de jakter i følge The Standard på alt som finnes, ivrige etter å fylle opp videoserverene sine før bredbånds-fremtiden kommer og gjør forretningsplanene deres mulige.

Til toppen