Internett ingen kriseløsning for Aftenposten

Administrerende direktør Olav M. Mugaas i Aftenposten mener omfanget og størrelsen av Aftenposten er såpass voldsom at Internett ikke er et alternativ for en papiravis som ikke får trykket produktet sitt.

"Få avisen levert hjem! Bestill abonnement på Aftenposten nå og få 15 % rabatt!" står det å lese i egenannonseringen på Aftenpostens nettutgave.

Sannheten er at det nok er flere i disse dager som avbestiller abonnementet enn bestiller nytt etter de uttallige problemene avisen har hatt de siste månedene.

Mange Aftenposten-abonnenter har hatt grunn til å være særdeles irriterte. Fra 19. desember til 13. mars har ikke Schibsted-avisen greid å få ut 562.500 av de 37,5 millioner eksemplarene som skulle ha vært trykket. Ifølge Olav M. Mugaas dreier det seg om halvannen prosent av det rekvirerte morgen- og aftenopplaget.

Situasjonen er såpass alvorlig at den administrerende direktøren lot seg intervjue av en av Aftenposten-nestorene, Per Egil Hegge, i søndagens utgave.

Problemet var bare at mange tusen lesere heller ikke fikk lese den artikkelen, 63.000 ifølge VG. Og på Aftenposten Interaktiv var det i dag nesten ikke mulig å finne artikkelen som beskrev Mugaas tanker rundt den meget store hodepinen (etter å ha søkt på "Per Egil Hegge" fikk digi.no treff - peker til artikkelen finner du i margen til høyre).

"Hver dag får du nyheter, bakgrunnstoff og interessante artikler fra inn- og utland. Skum overskriftene eller gå i
dybden. Alt er mulig i Aftenposten, fordi du finner både bredde og dybde i det redaksjonelle innholdet." , står

det å lese i egenreklamen på Internett-utgaven.

Ikke bare har det kostet 1,4 milliarder for avisen å investere i et nytt trykkeri i Nydalen som ikke fungerer. Det gamle trykkeriet på Linderud må stadig bære noe under halvparten av opplaget, en prosess som opprinnelig skulle ha opphørt 1. mars.

Det faller også abonnenter fra, og annonsører får ikke dekningen de i utgangspunktet har kjøpt.

Til tross for denne kritiske situasjonen har ikke Mugaas vurdert en alternativ distribusjonskanal som kriseløsning. For Aftenposten fortsetter Aftenposten Interaktiv å være et supplement.

- Vår primæroppgave er å få trykkeriet i orden og få distribuert avisen, sier han til digi.no.

- Aftenposten har ofte dyptpløyende saker som er vanskelig å lese på Internett. Omfanget og størrelsen av informasjonen i avisen er voldsomme. Det er ikke realistisk å benytte Internett som avlastningskanal, mener han.

- Aftenposten Interaktiv er et separat område i Aftenpostens portefølje og utgjør ingen stor del av Aftenpostens forretningsområde. Men vi jobber med nettet hele tiden og det er et viktig fremtidig område for oss, ikke minst på rubrikkannonsemarkedet. Papir og nett utfyller hverandre godt, sier han og mener det nok vil ta noen år før tjenester som online rubrikkannonsering tar over hegemoniet fra papirutgaven.

Ifølge Mugaas undersøker avisen kontinuerlig adferden til det lesende publikum og har funnet at Internett og avis benyttes ulikt:

- Det er veldig forskjellig hva som presenteres. Internett er ikke store leserplassen, men heller informasjonsplassen, mener mannen som slett ikke har tenkt på lage et eget markedsfremstøt for å gjøre abonnentene gjennom andre medier oppmerksom på at mange av nyhetene faktisk går an å lese på nett.

Hver dag, 24 timer i døgnet, med ubegrenset plass.

Til toppen