Internett kan bli Norges heteste reklamekanal

Annonsering på Internett brer om seg, og nettet er nå i ferd med å bli den tredje største kanalen for reklame.

Det svært få trodde ville være mulig for bare fem år siden, ser nå ut til å bli en realitet. Etterhvert som bredbåndsutbredelsen har bredd seg og «alle» har tilgang til Internett, har nettet blitt et meget attraktivt sted å profilere sine produkter og tjenester.

Daglig leder Terje Gaupseth i Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring (INMA) sier til Finansavisen at internettannonseringen trolig vil ende på 650 millioner kroner i 2004.

Det var oktobermåned som slo alle rekorder med en omsetning av nettannonser for 65 millioner kroner.

Statistikken for INMA og MBL/Nettforum viser netto fakturerte omsetning før byråprovisjon, der de innsamlede tallene representerer rundt 90 prosent av totalomsetningen.

Veksten er størst for merkevareannonser, som står for 70 prosent av den totale omsetningen. Veksten var 42 prosent innen stillingledig-markedet, mens eiendom, bil/motor og annet viser en vekst på henholdsvis 37, 23 og 20 prosent.

En undersøkelse foretatt av de største bransjeaktørene gjennom EIAA (European Interactive Advertising Association) viser at vi bruker 20 prosent av medietiden vår på Internett. Dette er mer enn aviser og magasiner til sammen.

    Les også:

Det betyr at Internetts andel har økt med 100 prosent fra i fjor. Da utgjorde nettbruken ti prosent av europeernes mediebruk.

Til toppen