Internett må lokke og overraske igjen

For å lage effektive og brukervennlig nettsider kopierer de fleste hverandre og kjeder vekk brukerne.

Jeg ønsker meg noen interaktive opplevelser på nett igjen! – Jeg vil bare at de skal være relevante, og ikke gå på bekostning av funksjonaliteten.

De beste av dagens nettsteder har lært mange lekser. Blant annet at når man skriver for web må man skrive kort og konsist. At brukeren forventer å finne det han leter etter på mindre enn tre klikk (ofte på mindre enn to). At å skape intuitivitet som regel betyr å gjøre det samme som alle andre – for det er det brukeren er vant til.

Dette er vel og bra. Det er et evangelium som jeg ofte står og preker selv. Og helt ærlig: De aller fleste nettsteder trenger fremdeles å gjøre mer av dette, ikke mindre.

Samtidig blir jeg stadig mer oppmerksom på at denne fokuseringen på strømlinjeformet informasjonsformidling og effektivitet har en pris: Det går på bekostning av Opplevelsene.

Og en gang var det faktisk Opplevelsene (med stor O) som vi snakket mest om når vi snakket om nett. Webben skulle gi oss muligheten til å levere video-on-demand, web-TV, ”rich media enhanced” nettsteder og virtual reality.

Bortsett fra at altså brukerene (og dermed også etter hvert investorene) hadde andre oppfatninger. Så vi lærte på den harde måten at web ikke er for opplevelse, men for nytte. Brukeren vil heller ha opplevelsene sine på TV, han. På web vil han ha togtider. Og levere selvangivelsen.

Men nå begynner jeg å mistenke at vi kanskje har kastet babyen ut med badevannet. For om vi ser på tanken om interaktive opplevelser med 2004-blikk, så handler det kanskje ikke så mye om irriterende flash-filmer som om relevante opplevelser. Og der tror jeg kanskje vi har noe.

Se på eiendomsmeglerne. De legger ut en interaktiv 360° video, og plutselig øker attraktiviteten av leiligheten. Reisebyråene gjør det samme, og som bruker kan du spinne deg rundt på stranda på Gran Canaria inntil du har så lyst til å dra at du klikker på ”bestill” enten du har råd eller ikke. (Ja, jeg har gjort det.)

Fordi opplevelser selger! I omgivelser som er så medietette som nå, så er faktisk opplevelser noe av det beste konkurransefortrinnet du kan ha. Du må bare vite hva den relevante opplevelsen er.

For reisebyråer er det kanskje video. For plateselskaper er det kanskje lyd. For museer er det kanskje interaktive omvisninger. For lærebokforlag er det kanskje e-læring. Men dette er bare toppen av isfjellet!

Og her er poenget: Slike opplevelser må komme i tillegg til at man er skoleflink på brukervennlighet og intuitivitet – ikke i stedet for. Det hjelper nemlig ikke om du har verdens mest sexy video på nettstedet ditt hvis ikke bestillingsknappen fungerer. Og det hjelper i hvert fall ikke om du tvinger på brukeren en 30-sekunders flash-intro før han finner adressen din. Hver gang!

Relevante opplevelser handler om valgfrihet (for brukeren) og om grundig forarbeid (for deg). Det handler om å vite hva brukeren din ønsker seg, og om å utnytte de mange, fantastiske mulighetene i web-mediet til å gi ham det. I tillegg til å være god på alt det elementære, som brukervennlighet og funksjonalitet.

Relevante opplevelser er en øvelse for viderekomne. De tekniske mulighetene er der. Det står bare på oss.

-------------------------------

Nina Furu, partner

UNIK:TID www.uniktid.no

-------------------------------

Til toppen