Internett-markedsføring i Norden skal opp 730 prosent

Internettannonsering vokser. I Norden skal pengebruken vokse med 730 prosent de neste fem årene.

Europeisk nettreklame vil vokse med en faktor på 9, til hele 50 milliarder kroner i 2005. Det mener analysebyrået Forrester Research i rapporten 'Online Advertising Eclipsed'.

Annonse- og markedsføringsbaserte tjenester på Internett har fått juling av både investorer og analytikere de siste månedene. Nettets første og største katalog Yahoo! er en av selskapene som fikk juling, men annonsenettverket DoubleClick fikk også svi.

Forrester anslår at den nordiske regionen med Norge, Sverige, Danmark og Finland vil lede an i utviklingen, og at vi sammen vil utfordre Frankrikes plass som det tredje største annonsemarkedet i Europa.

Det anslås at Norden innen 2005 vil komme til å bruke nesten fem milliarder på markedsføring i digitale kanaler.

USA vil få enda sterkere vekst, grunnet lavere priser på nett-tilkobling samt mer utbredt bruk av teknologi. Men Europa kommer etter, og Norge og Norden er den regionen som er raskest til å kaste seg på Internettvogna.

Europa har også lavere gjenomsnittsinntekt enn USA, men vil likevel oppleve en økning på 52 prosent årlig i markedsføringsbudsjetter for digitale kanaler, inkludert mobiltelefoner og digital-TV.

63 prosent av selskapene Forrester har snakket med sier de vil ta penger fra markedsføringsbudsjettene for tradisjonelle kanaler som aviser og TV, og bruke dem på Internett.

Til toppen