Internett og utflagging

- I sin artikkel om at Akers Mic vurderer å flytte deler av sin virksomhet ut av landet peker Herman Berg i Digi på en prinsipielt interessant problemstilling for handelsnæringen, selv om problemstillingen rundt utflytting av næringsvirksomhet på ingen måte er ny. Vi har bare kalt det noe annet - utflagging, skriver Aftenpostens Bent Nordbø i et leserinnlegg til digi.no

"

Årsakssammenhengene er vi også kjent med. Næringslivet opplever at de innenfor norske rammebetingelser kommer skjevt ut i forhold til konkurrenter som opererer fra utlandet. Det nye i dette er måten det skjer på. Fortsatt er det nok litt uforståelig for de fleste oss at en platebutikk i Jenkinstown, Pasadena (CDNow) eller en bokhandel i Seattle (Amazon) skal kunne være en trussel mot Akers Mic eller Media Bok og Forlag rett over gaten for mitt kontor.

Men slik er det faktisk. De to (platebutikken CDNow og "boksjappa" Amazon) er verdens største i sitt slag, og gjør all sin handel over Internett. Og så lenge jeg kan kjøpe platene mine billigere der enn hos Akers Mic, så gjør jeg det. Og jeg vil gjøre det samme med bøker, Levis-jeans, videokameraer, kalkulatorer og annet som kan bringes hjem til meg billigere enn hva Elkjøp eller Tanum greier.

Hvis flere handler som meg spiller det altså ingen rolle hvor butikken ligger. Denne virtuelle markedsplassen vil, ifølge de siste estimatene, vokse til over 2.900 milliarder norske kroner.

Det er derfor betenkelig at kontorfunksjonærene i Tollvesenet tydeligvis ikke har satt seg inn i denne virkeligheten, og at postverket (fortsatt) toer sine hender. Når tollfunksjonæren hevder at alt som kommer inn til Norge uansett blir fortollet og avgiftsbelagt, snakker han åpenbart mot bedre vitende. Som CDNow-kunde har jeg mang en gang kunnet glede meg over CD-godbiter fra USA, (toll) og avgiftsfritt levert i postkassa 4 dager etter bestilling, og til en pris som ligger godt under hva Akers Mic kunne tilby for samme CD.

Jeg har ikke noe i mot at Akers Mic får konkurranse. Det blir de bare skjerpet av. Wikborg skjønner åpenbart hva han må gjøre i alle fall. Men som samfunn må vi lære oss til å holde på næringslivet vårt. Jeg ønsker ikke å se overskrifter som "Akers Mic flytter til utlandet" eller "Media Bok og Forlag tapte i konkurransen mot Amazon.com", hvis årsaken er skjeve rammebetingelser.

10 år trengte Stortinget på å skjønne at reklame-TV via satellitt var kommet for å bli. Hvis myndighetene skal bruke like lang tid på å fatte omfanget (og konsekvensene) av Internetthandel ser det svart ut for Wikborg & Co.

Derfor er det viktig at du (og alle oss andre i mediene) bruker tid på å sette problemstillingene rundt internetthandel inn i en riktig sammenheng. Det er på høy tid at vi får en konstruktiv debatt om hvordan vi som nasjon kan bidra til at Wikborg og andre næringsdrivende får en fair sjanse.
"

Til toppen