Internett øker mest innen mediebruk

Av alle medier, er det Internett som har størst vekst i bruk, viser en ny undersøkelse fra TNS Gallup.

I en fersk undersøkelse over mediebruken i Norge fra Norsk Gallup, er Internett det mediet som øker mest. I fjor var det 48 prosent som brukte Internett, en økning på seks prosentpoeng fra 2003.

Tilsvarende tall fra 1996 var bare fem prosent.

Undersøkelsen er rettet mot 28.882 personer fra 12 år og oppover.

Den sterke veksten skyldes flere ADSL-abonnenter. I dag har 78 prosent av landets befolkning tilgang til nettet, og i hjemmene finnes det gjerne både to og tre PC-er per husstand.

Det er papiravisene som taper terreng. Ifølge undersøkelsen bruker flere mer tid foran tv i forhold til aviser. I snitt er det 87 prosent av alle nordmenn som ser tv per dag. Derimot er det to prosent færre som leser en avis en gjennomsnittelig dag. Nordmenn leser i snitt to aviser daglig.

I tillegg hører flere på radio. Her kommer også nye og bedre teknologier inn, som for eksempel DAB-radio. 70 prosent av nordmenn lyttet i fjor på radio en gjennomsnittsdag.

Til toppen