Internett på jobb gir mer fritid

En amerikansk undersøkelse tyder på at stadig mer av den tiden ansatte bruker på Internett i arbeidstiden, nyttes til formål som ikke har noe med jobben å gjøre.

Tallene kommer fra SurfWatch Software, en avdeling av det amerikanske programvarehuset Spyglass som er spesialist på Internett-relaterte applikasjoner og tjenester.

SurfWatch lanserte tjenesten CheckNet i mars i år, som et tilbud til selskaper som ønsker å følge med i hvordan de ansatte bruker sin Internett-tilgang. Deltakere registrerer seg hos SurfWatch og laster opp minst en ukes loggfil. Etter to dager får man en automatisk generert e-post-melding som forteller om hvordan Internett-bruken i selskapet fordeler seg på 21 ulike kategorier nettsteder.

CheckNet-resultatene brukes deretter som argument for å selge SurfWatchs primære produkt, nemlig overvåkingsprogramvare som kan brukes til å nekte brukere adgang til bestemte nettsteder.

SurfWatch offentliggjør de samlede resultatene fra disse målingene. Hvilke firmaer som får analysert sine loggfiler, er ikke kjent. SurfWatch sier deltakerne er "Fortune 100-selskaper, småbedrifter, høyteknologiselskaper, industri- og tjenestebedrifter i USA, Sør-Amerika og Europa."

Tallene som ble offentliggjort denne uken, stammer fra materiale innhentet i mai, juni og juli. De viser at 24,45 prosent av de ansattes tid online, ble brukt til ikke-jobbrelaterte streif. De første målingene som ble offentliggjort i april i år, tydet på at 18 prosent av online-tiden var ikke-jobbrelatert. SurfWatch mener denne økningen er signifikant.

Tabellen nedenfor viser hvor mye av arbeidstiden gikk til de fem viktigste ikke-jobbrelaterte kategoriene:

Kategori Andel av samlet tid online
Allmenne nyheter 5,48 prosent
Porno o.l. 3,61 prosent
Investeringer 3,01 prosent
Underholdning 2,24 prosent
Sport 1,87 prosent

Med andre ord: Av ti timer online, går to og en halv time til formål som ikke er jobb-relaterte. Av disse går 33 minutter til allmenne nyheter, 22 minutter til porno, 18 minutter til investeringer, 13 minutter til underholdning og 11 minutter til sport.

Argumentet til markedsansvarlige Theresa Marcroft i SurfWatch gjelder først og fremst at dette betyr bortkastet båndbredde for arbeidsgiveren: Dersom man bruker 500.000 på Internett-tilgang, kan man spare 125.000 ved å styre de ansattes streifing bort fra disse kategoriene. Hun drøfter ikke om det kan være noen positiv sammenheng mellom for eksempel kjennskap til allmenne nyheter og effektivitet i arbeidssituasjonen.

Undersøkelsen sier heller ingenting om hvor mye arbeidstid går til spille ved at ansatte leser aviser eller pornoblader, hører på radio eller ser på tv, når de egentlig skulle jobbet.

I forhold til tallene fra april, peker SurfWatch på at nyheter tok førsteplassen på listen fra porno og at nyheter og underholdning hadde størst framgang - kanskje fordi folk stresser mindre om sommeren. Under begivenheter som fotball-VM, Wimbledon, Goodwill Games og store golf-mesterskap var det markert større interesse for nettsteder i kategorien sport.

En kategori med markant tilbakegang i forhold til april var nettsteder av typen "stilling ledig".

Til toppen