Internett-pakke fra kvartett

Idag presenterte Micro Technology Group, Hewlett-Packard, Telenor Online og Micosoft en Internett-pakkeløsning for små og mellomstore bedrifter i Norge. Pakken skal få firmaer med liten eller ingen IT-kunnskap ut på Internett på en enkel og kostnadseffektiv måte.

Micro Technology Group, Hewlett Packard, Telenor Online og Microsoft samlet idag pressen for å presentere sin Internett-løsning for små og mellomstore bedrifter. De fortalte at det idag er omtrent 2500 norske bedrifter tilknytning til Internett, mens ca. 600 bedrifter har eget nettsted. Leverandørkvartetten mener at det idag hovedsaklig er de store bedriftene som profilerer seg på Internett, men at det vil være stor vekst blant små og mellomstore bedrifter (SMB) i bruk av Internett allerede fra neste år. Kvartetten venter en årlig omsetning i dette markedet på 100 millioner kroner.

Mandag 4. november starter de fire leverandørene et road show for å selge inn sin SMB Internett-løsning. Helt siden mai iår har de foretatt undesøkelser og samarbeidet om å lage den mest komplette Internett-pakken Norge har sett. Pakken inneholder maskinvare og teknisk støtte fra Hewlett-Packard, programvare fra Microsoft, ISDN Internett-konto fra Telenor, og den vil bli distribuert av Nordens største datadistributør, Micro Technology Group.

Grunnpakken består av en Hewlett Packerd Netserver E. 166 MHz PC med 2,1 GB Harddisk, 64 MB RAM, Windows NT 4.0 server med 5 klienter, Internett infoserver samt dokumentasjon. Prisen på dette blir kr. 31.800. I tillegg kommer prisen for et ettårs 64 Kbit Internett ISDN-abonnement hos Telenor Online til kr. 1.490. Alt i alt vil denne pakken med komplett backup-løsning, service, support og 64 Kbit ISDN abonnement hos Telenor koste kunden rundt kr. 50.000. Dette er et lavere beløp enn det kundene var villige til å betale ifølge en undersøkelse gruppen utførte blant 700 bedrifter.

- Vi retter dette produktet mot små og mellomstore bedrifter, og er sikre på at de vil få et produkt som er attraktivt og pålitelig. Dette er ikke et tilfeldig sammensatt produkt, det er hva brukeren ønsker, sa Geir Havnelid, markedsdirektør i Micro Technology Group.

Pakken egner seg i første rekke til bedrifter med 1-25 ansatte som vil ha en server med oppkoblig til Internett. Det er også en ypperlig startpakke for bedrifter som etterhvert vil bygge opp et eget intranett. Kampanjen vil i første omgang vare 3 måneder, og gruppen regner med å selge 400-500 løsninger i løpet av denne tiden.

- Hewlett-Packard Netserver E er et stabilt og veldig skalerbart produkt, lagt opp med hensyn til fremtidig utbygging. Dette skal bringe oss felles suksess, avsluttet Jo Bergsvand, produktsjef i Hewlett Packard Norge.

Til toppen