Internett-portalene er for like

En ny undersøkelse fra International Data Corporation (IDC) viser at de store Internett-portalene er mer like enn de liker å innrømme, og dette kan være en av årsakene til at brukerne ikke er lojale.

Tidligere har portaler først og fremst blitt brukt til søking, mens det nå er stadig flere som logger seg på for moro skyld, som ren underholdning, sier IDC-analytiker Jill Frankle til ZDNN.

I stedet for å være trofast mot én favoritt, velger majoriteten av portal-brukere å besøke flere forskjellige web-sider. Dette gjør at det blir enda vanskeligere for portalene å differensiere sine varemerker og opparbeide brukerlojalitet.

Yahoo! når frem til flest hjemmebrukere, med nesten 50 prosent. Yahoo! har også de mest "lojale" brukerne, definert av IDC som personer som besøker en portalside minst fire ganger i måneden. Omtrent 37 prosent av brukerne gjør det, mens tilsvarende tall for AOL (America Online) er 26 prosent.

34 prosent av Netscapes Netcenter blir definert som lojale, mens tallet for Exite er 25 prosent. Infoseek har 17 prosent, og sist i undersøkelsen ligger Lycos, med 12 prosent.

En annen IDC-analytiker, Barry Parr, sier at vanskelighetene med å få lojale brukere skyldes at portalene har stjålet hverandres gode idéer.

Nå som de store portalene kjøper mer TV-reklametid, forventes også bruken av dem å øke kraftig. TV gir dessuten den beste muligheten til å bygge merkevarenavn, avslutter Parr.

Informasjonsdirektør i SOL, Lasse Gimnes, sier til digi.no at det handler om å ha et godt innhold.

- De som har det, vinner kampen om leserne. Nordmenn er kvalitetsbevisste, og velger sin startside eller sitt favoritt-nettsted med omhu. Uansett om det er nisje- eller breddepreget. Gimnes legger til at SOL ser på alle andre kommersielle medier som konkurrenter; Finansavisen, Se&Hør, TV2... ,alle som tar folks tid.

Til toppen