Internett-revolusjonen i Latin-Amerika

Latin-Amerika står for tur på Internett-selskapenes erobringslister. New York-selskapet StarMedia og flere webproduksjons-selskaper i San Francisco ser mange muligheter i det hurtigst voksende nettmarkedet i verden for øyeblikket.

Mens Asia-krisen har lagt en demper på Internett-ekspansjonen til denne regionen, har tilsynelatende ikke uroen i Brasils økonomi lagt noen demper på viljen til å investere i Internett-selskaper som vil ekspandere i Latin-Amerika.

Det to år gamle New York-baserte selskapet StarMedia Inc. har nylig fått tidenes største investeringspott til å utvikle en portaltjeneste for Latin Amerika.

Drivkraften bak satsingen på Latin-Amerika er statistikker som viser at dette området er det Internett-markedet som vokser kraftigst i verden akkurat nå. Ifølge Saatchi & Saatchi vil antallet datamaskinbrukere i Latin-Amerika femdobles til 34 millioner frem mot årsskiftet .

USA vil i samme periode "bare" oppleve en tredobling

StarMedias tjeneste, som både finnes i spansk og portugisisk språkdrakt, likner på AOL og Yahoo!. Den inneholder nyheter, gratis e-mail, rubrikkannonser, chatroms og andre typer innhold. Tjenesten skal være gratis og inntektene skal komme fra salg av annonseinntekter. StarMedia er foruten New York og Miami også representert i åtte land i Latin-Amerika

inklusive Brasil, Mexico og Chile.

Investeringsmarkedet tror også på StarMedia. Private investorer har satset 100 millioner dollar på StarMedia Inc. Analytikere hevder at dette er den største private investering i noe internettselskap. Yahoo! fikk til sammenlikning tilført 63,7 millioner dollar i mars 1996.

Også produksjonsselskapene ser muligheter i Latin-Amerika. Studio Archetype har opprettet kontor i Sao Paolo i Brasil og flere av de store webbyråene ventes å følge etter.

Til toppen