Internett skaper Europas største pappmarked

"Papp-portalen" PaperX.com skal knytte 300 papp- og papirprodusenter sammen med 2500 kunder.

Business-to-business-markedsplasser blir stadig mer populært. Portalen PaperX.com skal til sommeren begynne å skrelle logistikk- og interaksjonskostnadene til alle europeiske papir- og papprodusenter.

Mannen bak det nye dot com-selskapet er ingen hvem som helst når det gjelder papp: Lars Åke Helgesson, som er administrerende direktør i det pan-europeiske selskapet bak handelsplassen, hadde lenge samme stilling i den svenske papirgiganten Stora. Men nå skal han ut på nettet for å skape en kraftig markedsplass for denne industrien.

- I den første kapitalinnhentingen fikk vi inn 15,5 millioner Euro, eller 126 millioner norske kroner, og derfor har vi nok kapital til å utvikle programvaren og systemene før vi begynner i juni/juli, sier Helgesson til digi.no.

Sammen med det største venturefondet i Europa, Apax Ventures, har de skaffet pengene til utviklingen

- Vi har nå 30 personer som jobber med utviklingen av systemet, mens 15 av staben er igang med å markedsføre handelskanalen. Men vi kommer til å trenge ytterligere 40 til 50 medarbeidere når driften kommer igang for alvor, sier Helgesson.

Bakgrunnen for at Helgesson tror PaperX.com vil bli en suksess er de store besparelsene Internettløsningen kan bety for papirindustrien.

- Man har effektive produksjonsmidler, men tungrodde logistikksystemer og fastgrodde markeder. De som har handlet fra den samme leverandøren i alle år, har en fast pris og er fornøyd med det. Dette kan vi gjøre noe med, da leverandøren blir konkurranseutsatt med en gang de må gi anbud på varene. Dette får store konsekvenser, sier Helgesson.

Portalen skal tjene penger på et gebyr som blir ilagt ved hver avtaleinngåelse, noe Helgesson er sikker på vil skape klingende mynt i kassa:

- Det er klart det også vil bli mer lønnsomt for kundene å bruke oss enn det faktisk er i dag, sier Helgesson til digi.no.

- Dessuten er det et økende marked for papir, på tross av Internettiden vi lever i, sier Helgesson.

Både bil- og oljebransjen har allerede innført tilsvarende portaler som det papirindustrien nå får - se relaterte artikler nedenfor.

Til toppen