Internett-streaming økte med 215 prosent i 2000

Video-streaming over Internett økte med 215 prosent fra 1999 til 2000. Over 900 millioner videostrømmer ble aksessert i fjor, inklusive bredbåndstrømmer som sto for 29 prosent av totalen, ifølge en fersk rapport fra DFC Intelligence.

DFC Intelligence er et forskningsfirma som fokuserer på interaktiv og digital underholdning.

Nå har selskapet laget en ny rapport på 275 sider - "Interactive Broadcast Video: Streaming Video Market 1998-2004" - som inneholder en rekke data fra de siste tre års utvikling innen videobruk på nettet, samt forventninger om den videre utvikling de kommende tre årene.

DFC-rapporten, som du kan lese utdrag fra på denne nettsiden (engelsk) anslår at så mye som 15 prosent av alle tilgjengelige videostrømmer i fjor ble kjørt som reklame.

- Blant de store nettvideosuksessene det siste året var naturlig nok det skandaleombruste presidentvalget i USA, musikkvideoer, Internett-filmer og ikke minst nettsatsingen BigBros2000.com, sier DFC-rapportens forfatter Paul Palumbo.

Han viser til at økt utbredelse av bredbånd, flere og bedre annonsekampanjer for videoinnhold på nettet og ikke minst en rekke programvareforbedringer, spesielt på komprimeringssiden, har bidratt til at stadig flere surfer innom streamet innhold på nettet.

Musikk og nyheter ventes å bli de drivende kreftene for videostreaming på nettet i årene som kommer, konkluderer DFC-rapporten.

Til toppen