Internett tar stillingsannonser

Mens volumet av stillingsannonser i de fleste dagsaviser minker, strømmer stadig flere reklamemillioner over til jobbsøk-tjenester på nett.

I 1998 omsatte de svenske jobbsøk-tjenestene på Internett for drøye 55 millioner kroner, ifølge analytikere. Det er småtterier sammenliknet med hva de store avisene drar inn, men allerede i år tror optimistiske analytikere at bransjen skal omsette for i underkant av 190 millioner kroner i Sverige.

Daglig leder i Orkla-eide JobbNett, Jarle Drevdal, har estimert at stillingsmarkedet på Internett i Norge nærmer seg 100 millioner kroner i årlig omsetning.

Trafikken til nettets jobbsøkertjenester fortsetter å øke, og i Sverige var det 575.000 unike besøkende på disse tjenestene i april. Det er en økning på 60 prosent i forhold til samme periode i fjor, viser fersk statistikk fra Sifo Interaktiv Media / Relevant Knowledge.

I Sverige er Arbeidsförmedlingen desidert størst, med 396.000 besøkende på "Platsbanken" (ledige stillinger) i april. Den svenske Arbeidsmarkedsetaten skal investere 90 millioner kroner på sin Internett-tjeneste, skriver Dagens Industri.

De kommersielle tjenestene hadde mellom 50.000 og 90.000 besøkende i april. Flere av de store mediehusene, som Orkla, Bonnier og Schibsted, har engasjert seg i jobbsøk-tjenester på nett.

Til tross for at de fleste nettbrukere er menn, er det flest kvinner som benytter seg av jobbsøk-tjenestene. Først og fremst er det kvinner mellom 25 og 34 år som har oppdaget nettets arbeidsformidling.

Til toppen