- Internett truer ikke TV

Kringkastere hisset til debatt under foredrag i etterkant av Internett Norge da TV3s Per Hæhre hevdet at Internett ikke representerer en betydelig trussel for TV. Han måtte tåle å bli kalt banal og naiv.

Uttalelser fra salgs- og markedsdirektøren i TV3, Per Hæhre om hvordan TV-bransjen ser på Internett, vakte harme og skapte diskusjon hos et ellers noe søvnig konferansepublikum på seminaret Internett Norge som har blitt arrangert på SAS-hotellet i Oslo de siste tre dagene..

- Jeg tror ikke Internett vil stjele mye medietid, sa Hæhre under dagens foredrag som hadde tittelen "Er Internett en trussel mot TV-bransjen?" Samtidig brukte han et utdatert medium og la på en overhead-plansje med statistikk fra 1997 over hvilke medier folk bruker tid på.

På denne statistikken var ikke Internett med.

Innspill fra salen gikk derfor på at Hæhre hang igjen i fortiden når han brukte tall fra 1997. Tid brukt på TV-titting har holdt seg stabil helt fram til i dag, hevdet Hæhre og fastholdt at han ikke ser på Internett som et medium som kan "spise" medietid av fjernsynet.

- Det stiller jeg meg undrende til, sa Marianne Løvdal, administrerende direktør i Boxman. Hennes tall på kunder som hver kveld etter arbeidstid surfet og kjøpte plater i nettbutikken skulle tilsi at det gikk på bekostning av noe.

Andre deltagere på denne siste dagen av konferansen kalte Hæhre banal og naiv som ikke ser Internett som en trussel mot TV.

Tidsbruk-undersøkelsen Hæhre forholder seg til, er utarbeidet av Markeds- og mediainstituttet (MMI), og baserer seg på Norsk TV-meter panel. I disse målingene er bokser plassert ut i 550 hjem, og registrerer hva som sees på hjemmets TV'er.

Til toppen