Internettfokuserte nettmålinger på nett

Norsk Gallups mye brukte internettmålinger får nå konkurranse fra MMI, som skal publisere nettfokuserte nøkkeltall hver måned

Meningsmålerne i MMI har etter eget utsagn "tatt seg selv i nakken" og skal begynne å publisere egne nettmålinger hver måned. Riktignok er målingene en måned gamle når de legges ut, fordi tallene kommer fra en større undersøkelse hvor folk svarer på spørsmål de får tilsendt i posten.

De siste tallene, som publiseres over helgen, viser blant annet hvor mange som noengang har kjøpt bøker, CDer, programvare, møbler, biler og andre varer over nettet.

I tillegg kan man se utviklingen innen forskjellige internett-relaterte områder som hvor mange som har handlet over nettet de siste ni månedene, hvor mange som har lastet ned programvare og hvor mange internettbrukere som faller inn under betegnelsen "aktive".

- Vi føyde endel spørsmål som går på brukernes holdninger til teknologi og Internett til en større undersøkelse MMI allerede foretar på merkevarekjennskap og holdninger blant folk. Tidligere har vi hovedsaklig lagt ut artikler og mer generelt stoff på nettsidene våre, men fra nå av blir det mer struktur på materialet, sier analytiker Rune Eilertsen fra MMI til digi.no.

Han mener undersøkelsen gir et mer nøyaktig bilde av hva folk gjør på nettet og grunnene til dette, siden spørsmålene går utover standard målinger om tilgang og bruk og mer inn på folks holdninger.

- Disse spørsmålene går på holdninger og kompetanse overfor ny teknologi, hvor lenge folk har vært på nett, hvor lenge de har hatt PC, om de har laget egne hjemmesider osv., sier Eilertsen.

Målingene viser blant annet en sterk oppgang i bruken av nettbank, en tjeneste som går av med en klar seier foran kjøp av musikk og flybilletter på andre- og tredjeplass.

Antallet folk som faktisk handler på Internett har gått litt ned utover våren, noe MMI tror har noe med sommerens komme.

Til toppen