Internettoverføring reddet radiostasjoner

Overføring av radioprogram over Internett ble redningen da mange lokale radiostasjoner ikke fikk sin planlagte satellitt-tilførsel av sendinger i forrige uke. Internett har nå gått fra å være en konkurrent til også å bli en viktig infrastruktur for radioindustrien, skriver Jørgen André Nilsen i dagens rapport fra Silicon Valley.

"

Avisene i Silicon Valley hentet frem krigstypene da det var klart at kanskje verdenshistoriens alvorligste kommunikasjonsbrudd var et faktum. Satellitten Galaxy 4 fikk et uventet spinn forrige tirsdag og backup-løsningen fungerte ikke. Dette førte til at nesten 90 prosent av alle personsøkere i USA ble tause, noe som selvsagt fikk alvorlige konsekvenser for alt fra sykehus, brannvesen, servicepersonell og forretningsfolk som gikk glipp av viktige beskjeder.

Analytikere var raske med å døpe denne begivenheten til en demonstrasjon av hvordan en år 2000-feil vil arte seg. Takket være gode alternative kommunikasjonskanaler som Internett ble ikke skadevirkningene så store som man hadde forestilt seg.

Det var ikke bare personsøkere som ble tause. Flere radio- og TV-stasjoner brukte den samme satellitten til å distribuere sine programmer til det store antall lokale radio- og TV-stasjoner i USA som sørger for distribusjonen frem til seeren/lytteren. Noen timer etter satellitten falt ut skulle radiostasjonen National Public Radio (NPR) i Washington D.C. distribuere ettermiddagsutgaven av det populære radioprogrammet "All Things Considered" til flere hundre lokale radiostasjoner rundt om i USA og gode råd var dyre.

Redningen kom fra webmaster Robert Holt som sammen med et team på seks personer brukte én time på å lage en internettside der de lokale radiostasjoner kunne laste ned sendingen fra NPRs hovedkvarter via Real Audio. NPR fant ut at lydkvaliteten på denne overføringen ved 56kbs var bedre enn om man skulle spille over sendingen via telefonettet. Nok en gang viste Internett, som i sin tid ble bygget for å kunne tåle en atomkrig, at den som infrastruktur i krisetider er uovertruffen.

Denne episoden fører kanskje til at flere radiostasjoner vil betrakte Internett som en mulighet og ikke bare som en trussel. Det er i dag et stort utvalg av radiosendinger, musikksendinger og ulike piratsendinger på Internett med svært god lydkvalitet og mange radiostasjoner har vært bekymret over utviklingen. Nå begynner det også å dukke opp internettbaserte produkter og tjenester som skal hjelpe radiostasjonene bli mer effektive.

Når et plateselskap i dag ønsker å distribuere en potensiell hit-singel til en radiostasjon skjer dette typisk ved at det trykkes opp et tusentalls promotion-singler som distribueres til radiostasjonene via kurérselskaper som FedEx og UPS, en prosess som gjerne tar flere uker.

Selskapet Liquid Audio er i ferd med å revolusjonere denne prosessen. De tilbyr plateselskaper å sende promotion-singler til radiostasjoner via Internett. Dette skjer ved at lyden overføres med Liquid Audios proprietære og krypterte teknologi til radiostasjonene, der singelen blir brent lokalt på CD ved bruk av en ordinær CD-ROM-brenner. En potensiell hit kan med Liquid Audios teknologi nå radiostasjonene på få minutter og til en fraksjon av kostnadene som i dag er forbundet med distribusjon av musikk.
"

Til toppen