JUSS OG SAMFUNN

Internettsingel er blitt radiohit

Freetrax, det norske plateselskapet der brukerne bestemmer hva som er verdt å lansere, har fått en singel inn på Hit40-listen til Dagbladet. "Drop of water" med Fountainheads finnes kun for salg i MP3-versjon.

Herman Berg
3. nov. 1999 - 19:18
Hit40TV 2
P4

Lars Kilevold, selv en gang leverandør av en singel-hit og initiativtaker til den virtuelle byen Patagonia, er nå platedirektør i Freetrax.com.

Plateselskapet har kontorer både i Oslo og Minneapolis, USA.

- Vi har et globalt syn på tingene, sier han. Sammen med partner David Gjester, som er daglig leder i Freetrax LLC i Minneapolis, Minnesota, kan han konstatere at flere og flere av brukerne kommer nettopp fra USA.

20. oktober vant selskapet prisen Online Music Awards (OMI Award) på nettstedet Musicdish med den konsekvens at de amerikanske brukerne i dag utgjør 50 prosent av trafikken inn mot tjenesten og at åtte amerikanske band har tegnet seg på Freetrax.com.

Som begrunnelse for tildelingen får selskapet skryt for flott design, overbevisende interaktivitet og et dynamisk nettsamfunn som skaper et levende forhold mellom artistene og lytterne.

Men det er nok ikke utelukkende disse fortrinnene som har gjort at Freetrax har fått sin første singel inn på en tradisjonell hitliste; det dreier seg heller om god, gammeldags PR-virksomhet.

Denne uken ligger låta på 39. plass på Hit40-listen.

Kilevold innrømmer da også at de har drevet en del lobbying for å få låta "Drop of water" med Fountainheads spilt på radioen.

- Men dette gjør jo alle uansett, forsvarer han det med og mener at det i dette tilfellet er spesielt med en listetopp fordi man snakker om en totalt ukjent norsk artist uten markedsføringskroner i ryggen..

Fountainheads er et band fra Oslo og omegn med eget nettsted, egenprodusert CD og video på samvittigheten. Samtidig har de inngått av avtale med Freetrax der det går an å laste ned sangen i MP3-format.

Uten plateselskapet i ryggen, som hjelper med både markedsføring og distribusjon via tradisjonelle utsalg, har musikkartister som regel særdeles dårlige odds for å slå igjennom i de store markedene.

Men Internett ser nå ut til å endre de tradisjonelle oppfatningene.

På Freetrax har de valgt å la både forbrukerne og artistene bestemme selv, derav slagordet "verdens første demokratiske plateselskap". Er det musikk de besøkende på Freetrax ikke liker, blir artistene skjøvet ut i kulden i kyberrommet, rettere sagt tilbake til studio.

Kun de mest populære sangene er med videre.

I løpet av to måneders drift har Freetrax fått en katalog på 80 artister.
- Jeg tror det fortsatt er enklere å komme med enn å bli utelukket, sier Kilevold som er stolt av at han også overlater til bandene selv å bestemme hvilke inntekter de skal ha på låtene.

Noen kan gjøre det som en ren markedsførings-gimmick eller av veldedighet uten å ta et øre for låtene, mens andre kan prise seg høyt. Både dette og hvilken musikk-kategori artistene vil legge seg under, er opp til dem selv.

Kilevold forteller at de har ikke de store kommersielle forventningene i første omgang når det gjelder Freetrax.

- Dette er tiden for posisjonering, sier ringreven som muligens ikke synes livet er kjipt lenger.

Han vil fortsatt benyttte tradisjonelle medier og metoder for å spre budskapet om Freetrax sin eksistens. Blant annet skal det etter hvert slippes en 18 spors samle-CD med de mest populære låtene fra webstedet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra