Intet boksalg uten bakkekontakt

Nettbokhandlere får ikke tilgang til nye, norske bøker uten å ha et fysisk bokutsalg, på grunn av Bransjeavtalen mellom forleggerne og bokhandlene. Schibsteds nettbokhandel Bokkilden tok konsekvensen og kjøpte en bokhandel, som etter hvert blir et eget satsingsområde.

Prinsippet om at man må ha en fysisk bokhandel for å få tilgang til alle bøker fra forlagene, er noe nettbokhandelen Bokkilden har måttet forholde seg til. I fjor kjøpte nettbokhandelen Arne Gimnes' bokhandel i Akersgata, for å konkurrere på lik linje med andre bokhandlere.

Denne uken har bokhandelen åpnet med et rendyrket fokus på reiselitteratur og kart. I de nyoppussede lokalene har blant annet to datamaskiner med "touch"-screen til bruk for kunder som vil finne annen litteratur enn plassert i butikken.

- Er denne bokhandelen deres alibi for nettbokhandelen?

- Nei, jeg er ikke helt enig bruken av ordet alibi. Bokhandelen var nødvendig for å sette i gang virksomheten på nettet. Men når vi har den, er den et eget satsingsområde, og er et prosjekt vi har stor tro på, understreker daglig leder i Bokkilden, Else Pran.

- Hadde det vært mulig å drive Bokkilden uten bokutsalget?

- Man trenger et fysisk utsalg, men når denne i tillegg har livets rett, kan det skape fine synergier og vi kan få profilert Bokkilden, sier hun. Hennes kommentar til at bransjen har skapt slike regler, er forsiktig kritisk.

- Jeg tror vel kanskje at det er mange sider ved virkeligheten i bokbransjen i Norge som må vurderes når nye situasjoner oppstår. Jeg har en forståelse for hvorfor det er slik, at det er avtaleverk og forhandlinger som ligger til grunn. Man får ta stilling til hva som må forandres på sikt, sier Pran diplomatisk.

- Vil dere presse på for å få endringer, eller er dere fornøyd slik det er i dag?

- Vi er på mange måter en banebryter i norsk bokbransje. Vår rolle å være aktiv, komme med innspill og se på konstruktive løsninger. Det må bli konstruktiv videreutvikling i samspill med en bransje i utvikling, sier hun.

I forrige uke var det også premiere på den svenske nettbokhandelen Bokus på det norske markedet. Dette blir den tredje nettbokhandelen rettet mot det norske markedet med norske bøker. Foruten Bokkilden driver også Haugen Bok med salg av bøker over Internett.

- Jeg synes at det er positivt at det kommer flere aktører på banen, og det er viktig at det kommer konkurranse. Vi har jobbet intenst for at norske brukere skal kjenne oss, og ser fram til konkurransen. Vi frykter ikke Bokus, vi tar utfordringer, så dette skal bli gøy!

- Hvor mange nettbokhandler er det plass til på det norske markedet?

- Det er absolutt plass til flere, sier Pran.

Til toppen