Investerer 160 millioner i trådløst bredbånd

Nå skal Broadnet starte forrentningen av bredbåndsinvesteringene i det som skal bli et nasjonalt nett basert på radioaksess.

Selskapet fikk sammen med et annet amerikanskeid selskap, Formus og fem ElTele-selskap frekvenser på 26 GHz-båndet i fjor. Fordelen med disse frekvensene er at de egner seg godt til å overføre høye datahastigheter og med rett utstyr vil en kunne erstatte faste telenett inn til en bedrift med trådløs aksess.
Broadnet, som inngår i den europeiske Broadnet Europe-gruppen, der bare virksomheten i Tyskland er operativ i tillegg til den norske, planlegger å tilby pan-europeiske tjenester til i hovedsak næringslivskunder.


Salgs og markedsdirektør Ole-Johnny Johansen, sier til digitoday.no at selskapet blir konkurransedyktig, men ikke billigst. - Vi satser på høy servicegrad og garantier overfor kundene.

Broadnet har det siste året bygd opp en organisasjon på vel 30 medarbeidere i Norge og har i nært samarbeid med utstyrsleverandør Alcatel investert 160 millioner kroner i første del av sitt trådløse bredbåndsnett.

Selskapet fikk tilgang til frekvensene etter en anbudsrunde der selskapet forplikter til å ha dekning på 68 tettsteder i Norge i løpet av fire år.

Fra starten vil selskapet tilby sine tjenester i Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Tromsø, men etter hvert vil også andre steder få dekning.

- Vi har vært svært bevisste på at vi skulle bygge og tilby infrastruktur og tjenester som kundene vil betale for.

Broadnet benytter Wireless Local Loop (WLL) og Local Multipoint Distribution Services (LMDS). LMDS er en teknologi som gjør at en sender og mottakerstasjon kan kommunisere med mottakerne hos kunden så fremt det er fri sikt dit. selskapet regner med at signalene kan gå tre km. Ved hjelp av dette vil Broadnet tilby hastigheter på fra 64 kbps til 155 Mbs. Utstyret er lite, og mottakeren hos kunden er knappe 30 cm i diameter.

For å knytte hovedsentralene sammen kjøper Broadnet teletjenester fra Enitel.

Broadnet mener deres nisje er stor nok til å tjene penger også med flere konkurrenter der ute. Dset har vært en generell prisnedgang siden 1996 på 15-25 prosent, samtidig som kapasiteten har vokst sterkt. Broadnet tror prisene ennå vil falle, men med mindre, kanskje 5-10 prosent, mens kapasiteten bare vil øke.

- Men det blir ikke gratis, tror han.

En del av Broadnets forretningsfilosofi er at selskapet gir økonomiske garantier for hva som leveres. Kundene skal slippe å klage for å få penger tilbake for tjenester som ikke er levert.

Konsernsjef i Broadnet Europe, Rien Wren sier selskapet i hovedsak posisjonerer seg i de delene av markedet som er i sterkest vekst, der vil si data og IT-bransjen.

- Vi har lisenser i 10 europeiske land, deriblant Storbritannia, Tyskland, Frankrike og Spania. Norge og Tyskland er markeder hvor vi tilbyr tjenester nå. Vi sitter med den beste lisensporteføljen av alle.

- Vi har etablert oss tidlig i Skandinavia i hovedsak på grunn av den sterke konkurransen. Gjør vi det bra her kan vi eksportere vår kunnskap til de andre markedene lenger sør i Europa det konkurransen ikke er like hard. Om vi kan konkurrere og gjøre suksess her i Norge, vil vi kunne bli bedre andre steder også, sier han om filosofien.

Det skandinaviske hovedkontoret til selskapet er derfor også plassert i Norge, med foreløpig 30 ansatte.

Administrerende direktør i Broadnet Norge, Ole Jacob Moldestad, sier til digitoday.no at bredbåndskrigen i Norge er i gang med Broadnets lansering. Selskapet har en 10 års plan å holde seg etter med en positiv drift etter tre år.

I første omgang gjelder det bedrifter og deres datatrafikk, men Broadnet vil senere også tilby taletelefoni sammen med andre.

Johansen sier at en del av planene er å knytte til seg samarbeidspartnere som kan distribuere produktene, og avtaler om dette er underveis.

Til toppen