Investerer kraftig i den virtuelle verden

IT-bedrifter satser virtuelt, og IBM alene skal bruke 10 millioner dollar på Second Life i år.

Virtuelle nettbaserte verdener i 3D blir stadig mer populært, enten det er snakk om spill som World of Warcraft eller sosialiseringsverdener som Second Life.

Kelly Demski i Accenture Technology Labs i Chicago har i løpet av seks måneder gjennomført et prosjekt for å analysere og diskutere hvordan nye virtuelle verktøy og produkter som Second Life, Playstation, Xbox og MSN kan brukes av kunder for å gi virksomheten større prestasjonsevne.

Mange bedrifter har etablert seg i en virtuell verden, men ingen har gjort det til en effektiv salgskanal, mener analyseselskapet Gartner. De spår at bedrifters virtuelle opptreden ikke vil kunne være lønnsom i løpet av de kommende tre årene.

    Les også:

Men Kelly Demski forteller at bedrifter nå for fullt satser på virtuelle verdener. Flere store bedrifter som Sony, IBM, Cisco og Disney – og norske som NRK – eksperimenterer med en tilstedeværelse i det virtuelle miljøet Second Life.

Demski forteller at IBM alene planlegger å bruke 10 millioner dollar på Second Life i 2007.

Linden Labs, som eier Second Life, har valgt en åpen plattform nettopp for å øke interessen for å utvikle tjenester i deres verden, og IBM har nå en egen øy opprettet i Second Life.

Med Second Life arrangerer IBM virtuelle konferanser og møter, som viser hva man kan spare på å møtes i en virtuell verden i stedet for å reise i den virkelige.

Gjennom IP-basert kommunikasjon kan man knytte en IP-samtale i Second Life til samtaler mellom virkelige telefoner. Når man går inn i et virtuelt møterom og tar plass i en stol, blir man for eksempel oppringt automatisk.

Jo mer sofistikerte de virtuelle nettverkene blir desto mer livaktig blir interaksjonen. På sikt er det fullt mulig å la de virtuelle figurene reagere på stemmemønsteret til den som snakker.

Stadig flere mennesker verden over klarer å tjene penger og til og med skape seg et levebrød gjennom handel og tjenester i Second Life. Det er gratis å laste ned og bruke Second Life, men man kan få mye mer ut av det om man er villig til å veksle inn litt ekte penger i Linden Dollar.

Linden Labs oppgir at Second Life nå har passert 6 millioner innbyggere, men amerikanske Information Week har funnet en nettside der Linden Labs faktisk, litt gjemt, offentliggjør mye bedre statistikk. På denne nettsiden viser statistikken at bare 1,7 millioner brukere har vært innom Linden Labs de siste to månedene.

Gartner antar at innen utgangen av 2011, vil 80 prosent av alle aktive internettbrukere ha en personlig tilstedeværelse i en eller annen form for virtuell verden, ikke nødvendigvis Second Life. Det samme vil gjelde bedriftene på Fortune 500-listen.

Til toppen