Investerte over 200 millioner i søkeselskap

Fast fikk milliardbeløp av Microsoft, og nå vil «alle» investere i norske søkeselskaper.

Søk er en av bransjens mest spennende teknologier. Ingen kan måle seg med veksten til søkegiganten Google, og alle spår at søk bare blir viktigere og viktigere.

Fast var, og er, en av verdens beste på søketeknologi, men de måtte utenlands for å få investorer som var villig til å satse. Etter en periode med motgang, og mye intern krangling ble selskapet solgt til Microsoft for 6,6 milliarder kroner. Kjøpet er riktignok formelt sett ikke fullført ennå, men Microsoft sikret seg mer enn nok aksjer til å tvangsinnløse de resterende aksjonærene.

Norge har et sterkt søkemiljø, med utgangspunkt i NTNU i Trondheim. Der har internasjonale gigantselskaper som Google, Yahoo og Microsoft etablert egne utviklingsavdelinger.

Ifølge Dagens Næringsliv har norske investorer som Arne Fredly, Christen Sveås, Idar Vollvik, Erik Baklid, Hans Ottar Blix, Terje Mikalsen, Tharald Brøvig, Erik Must, Truls Petter Berg, Jan-Erik Hæreid og flere andre totalt investert litt i overkant av 200 millioner norske kroner i åtte lovende norske søkeselskaper:

  • Stochasto: 77,5 millioner
  • InfoFinder: 49 millioner
  • IntelliSearch: 31 millioner
  • Interagon: 30 millioner
  • bMenu: 14 millioner
  • Cognit: 5 millioner
  • SearchDaimon: 3,5 millioner
  • Comperio: ingen emisjoner

Felles for de fleste av selskapene, er at de fortsatt går med underskudd og dermed er avhengig av investorene for å satse videre.

- Ofte blir det pillet og pillet på teknologien for å få enda bedre løsninger, uten at man er flinke nok til å kommersialisere, sier Lars Morten Nygaard, daglig leder i InfoFinder, til Dagens Næringsliv.

Han og InfoFinder leverte et underskudd på 8 millioner kroner i fjor, men hevder at de kunne gått i pluss hvis de prioriterte overskudd foran vekst og videreutvikling av teknologien.

Det internasjonale søkemarkedet er fullt av lovende teknologiselskaper med spisskompetanse innen søk. Alle drømmer om det store gjennombruddet, men bransjen tror det vil gå mot en konsolidering. Da gjelder det å ha kommet lengst mulig, og for å greie det er aktørene avhengig av en sterk finansiell støtte. Det kan det nå se ut som at norske søkespesialister nå er i ferd med å få.

    Les også:

Til toppen