Investorene frykter dårlige Nokia-tall

Investorene er svært nervøse for Nokia-tallene som presenteres i dag. Klarer Nokia å holde hodet over vannet?

I første kvartal gikk Nokia på en kjempesmell, og markedsandelen på verdensbasis ramlet nedover. Mobilgiganten har ikke klart å vokse like raskt som konkurrentene. Spenningen er derfor stor foran presentasjonen av resultatene for andre kvartal i dag.

Økt konkurranse fra mobilprodusenter som Motorola, Samsung og Sony Ericsson har trakk Nokias markedsandel under 30 prosent i første kvartal, ifølge analysehuset Gartner. I samme periode i 2003 hadde Nokia en markedsandel på 34,6 prosent.

Meglerhusene venter at Nokias omsetning har falt med fem prosent til 6,7 milliarder euro i første kvartal. Omsetningen innen forretningsområdet Mobile Phones ventes å ha falt med hele 15 prosent. Det kommer frem i estimater som SME Direkt har hentet inn fra 28 meglerhus.

- Markedsandelen er nok uendret gjennom andre kvartal sammenlignet med første kvartal. De lykkes nok med å stabilisere tapet, men vi ser ingen innhentning ennå. De ligger seks til åtte måneder etter, og man kan derfor regne bort hele 2004, sier analytiker Neil Mawston i Strategy Analytics til Nyhetsbyrån Direkt.

Nokia-sjef Jorma Ollilas mål om en markedsandel på 40 prosent ser uansett ut til å ligge langt frem i tid. Nokia selger ikke færre telefoner. Problemet er at Nokia ikke vokser like raskt som konkurrentene, og har dermed tapt markedsandeler.

    Les også:

I snitt ventes det at Nokia har levert knappe 46 millioner telefoner i andre kvartal. Det tilsvarer en markedsandel på 30,9 prosent.

- De har vunnet markedsandeler i andre kvartal som en følge av deres svært aggressive priskutt i lavendesegmentet. Hvis man ser på Gartners tall på 29 prosent i første kvartal har den nok økt til 32 prosent, sier analytiker Karri Rinta i Evli Securities til Nyhetsbyrån Direkt.

I første kvartal økte Samsung markedsandelen fra 10,8 til 12,5 prosent, mens Motorola økte markedsandelen fra 14,7 til 16,4 prosent. Også Sony Ericsson tar innpå. Selskapet økte i første kvartal andelen fra 4,7 til 5,6 prosent, ifølge Gartner.

Ifølge Gartner vokste det globale mobilmarkedet med 30 prosent i første kvartal i forhold til samme kvartal i fjor. Analysehuset mener det vil bli solgt rundt 600 millioner mobiltelefoner totalt i 2004.

Til toppen