Involverer kundene i diskusjonsgrupper

Reklamebyrået Virtual Garden, med Nils Petter Nordskar som ledestjerne, satser maksimalt digitalt. De slipper kundene inn i åpne diskusjoner på ekstranettet, men ikke før kundene har investert mange tusen kroner i inngangsbillett.

Virtual Garden er reklamebyrået som førte den kjente tekstforfatteren Nils Petter Nordskar tilbake til reklamebransjen igjen etter å ha sørget for at New Media Science (NMS) ble Norges mest kjente multimediebyrå.

Virtual Garden samarbeidet nært med NMS på heldigitalisering av kommunikasjonen og tjenestene innad i byrået. Men det koster. Kostnadene for utviklingen systemet har vært rundt en halv million kroner. 50.000-100.000 kroner er prislappen for kundene hvis de skal koble seg på reklamebyråets ekstranett

Daglig leder Elisabeth Mannsverk sier i en pressemelding at det dermed blir en naturlig seleksjon i kundemassen:

- Kunder som ikke investerer i byråsamarbeidet på denne måten, er sannsynligvis heller ikke motivert til å benytte den, sier hun, og legger til at de ikke forkaster kunder som heller satser på mer tradisjonelle kommunikasjonskanaler.

- Internt kan kunden derimot ikke hindre oss i å spare tid og penger på bruk av teknologi.

Virtual Garden benytter produktet Open Office som er en intranettløsning utviklet av den nære samarbeidpartneren NMS.

- Nærheten til New Media Science-miljøet er med på å gjøre det like naturlig for oss å diskutere og fryde oss over ny software og IBMs nye ThinkPad som den nye kampanjen til SAS, sier hun.

De aller fleste av de 24 ansatte har to datamaskiner, og alle har bærbare maskiner. Prosjektregistrering og timeføring skjer via web og samtlige møter bookes over datasystemet. Alt av kunder, leverandører, partnere og ansatte er samlet i en felles database.

Mannsverk vil bruke teknologien til å spare penger og i neste omgang redusere kundehonorarene på 2-8 prosent.

- Vi innser at kunden sannsynligvis sparer mer på Open Office enn vi selv gjør. Men dette er fremtiden, og vi vil være størst og best, sier Mannsverk ubeskjedent.

Kundene får tilgang til skisser, originaler, foto, design, tekster, briefinger og strategier. Dessuten fungerer Open Office som et åpent diskusjonsforum, et såkalt digitalt møterom.

Ifølge Virtual Garden er de samlede byråinntekter for første halvår 8,43 millioner kroner (mot budsjettert 8,26 millioner). Resultatet etter første halvår er 2,83 millioner kroner (mot budsjettert 1,35 millioner kroner).

Til toppen