IP-telefoni-aktører slåss om konkurskunder

Kunder fra konkursrammede Nettringen, blir beilet til både fra Telio og IP24.

I løpet av et drøyt år har bredbåndstelefoni kommet på alles lepper, og det finnes i dag et førtitalls aktører på det norske markedet, og 70.000 abonnenter.

Alt for mange aktører til et lite marked, og i forrige uke meldte den første IP-telefoni leverandøren, Nettringen at de er på vei til skifteretten, angivelig på grunn av tekniske problemer.

Abonnentene får ingen faktura, men de får heller ikke igjen kostnadene til etablering eller adapter.

Telio kom raskt til unnsetning og tilbød en såkalt «redningsplanke», der kunder kunne flytte abonnementet kostnadsfritt til Telio.

Nå er også konkurrenten IP24 på offensiven.

IP24 ble operativ i august i fjor, og hevder å ha rundt 10.000 bredbåndstelefonikunder. Selskapet tilbyr både analog telefon via adapter og programvare Softphone på PC som kan lastes ned fra Internett.

Daglig leder Arve Evensen i IP24 bekrefter til digi.no at selskapet allerede har overtatt flere av Nettringens kunder.

- Vi tilbyr også vår redningsplanke med null startavgift, ingen månedlige avgifter og samtaleavgift på ni øre i minuttet som ligger langt under Telenors priser, sier Evensen til digi.no.

Det skal dessuten være enkelte å konvertere Nettringens adaptere til IP24s system. Nettringen brukte spiura spa-1001, som var låst med adminpassord. Det kan enkelt fjernes ved å taste en kode på telefonen, som IP24 mener kan bruke mot deres systemer.

Målet for IP24 er mellom 25.000 til 30.000 i løpet av året. Telio på sin side, har i dag 50.000 og fortsetter å håve inn mellom 6.000 og 7.000 nye kunder per måned.

Telekomanalytiker Tore Aarønæs har tidligere uttalt til digi.no at det innen året vil være rundt 200.000 bredbåndstelefonikunder i Norge.

Det har ikke lykkes digi.no å få en kommentar fra Nettringen og det er noe uklart hvor mange kunder selskapet har.

IP 24 har kommet best ut i prisundersøkelser foretatt både av Din Side og Post- og Teletilsynet.

Til toppen