IP-telefoni gir ikke økt risiko

Cisco Norge-sjef Jørgen Myrland mener kundene ikke løper økt risiko ved å gå over til IP-telefoni.

digi.no omtalte i denne uken en rapport fra rådgivningsselskapet KPMG, som framholder at IP-telefoni eksponerer nettverkene for trusler fra utsiden.

    Les også:

Med nye aktører som Telio, IP24 og TeleVoIP på privatmarkedet, er IP-telefoni plutselig på alles lepper. KPMG mener at når telefoni kjøres over Internett, er det fullt mulig for en dyktig hacker å ødelegge eller avlytte systemet.

Men dette gjelder ikke IP-telefoni mot bedriftsmarkedet, hevder Cisco, i likhet med konkurrenter som Alcatel, Avaya, Ericsson og Nortel.

Cisco Norge fikk en vekst i omsetning på hele 60 prosent i siste kvartal målt opp mot samme periode i fjor, og IP-telefoni bidro i sterk grad.

– IP-telefoni har skapt stor forvirring blant våre kunder. Løsninger for privatpersoner blandes også ofte med løsninger for bedriftsmarkedet, noe som skaper ytterligere forvirring, sier ansvarlig for markeds- og forretningsutvikling i Cisco Norge, Nils Ove Gamlem.

I motsetning til tjenestene tiltenkt privatmarkedet som bruker Internett som bærer, kjører Cisco IP-telefoni over lukkede bedriftsinterne nett.

– Sikkerhet på et bedriftstilpasset system er noe helt annet enn IP-telefoni mot privatmarkedet, fastslår Gamlem.

Han forklarer at IP-telefoni mot bedrifter kjøres over dedikerte virtuelle nettverk, der det bærende IP-nettverket er sikret med brannmurer, antivirusprogrammer og antiinnbruddsprogram. Selve hussentralen kjøres på Microsoft plattform, der alle unødvendige tjenester er skrudd av.

Ettersom plattformen er «fryst», er det ikke mulig å gjøre endringer fra utsiden. Selve kjernen i operativsystemet er sikret, og det er ikke mulig å gjøre endringer uten at administrator godkjenner det.

Cisco har levert over fire millioner IP-telefoner globalt og 30.000 IP-telefoner i Norge fordelt på 300 kunder i løpet av tre år. Leveransen skjer i stor grad gjennom forhandlerapparatet, der Datametrix, Ementor og IBM er valgt som prefererte partnere.

– Vi har i løpet av denne tiden ikke fått innrapportert et eneste sikkerhetsbrudd på IP-telefoni, hevder Gamlem.

Ifølge Gartner/Meta-group hadde Cisco 33 prosent på IP-telefoni til bedriftsmarkedet i Vest-Europa i fjor. IP-telefoni var likevel bare fire prosent av det totale markedet for bedriftstelefoni, som fortsatt gjør Cisco til en liten nisjeaktør.

Til toppen