IP-telefoni passer ikke for alle bedrifter

IP-telefoni passer ikke for alle enda. Her er sjekklisten for om din bedrift bør bytte over.

IP-telefoni er en av de nye teknologiene som er på full fart inn i markedet. Lavere pris og større fleksibilitet er hovedargumentene.

Men Gartners svenske telekom-analytiker Katja Ruud påpeker at IP-telefoni ikke lønner seg for alle selskaper enda, skriver nyteknik.se.

Ruud påpeker at IP-telefoni har sine fordeler, men at dagens telefoni-systemer er gode og at prisene på fast-telefoni tross alt ikke er så høye. Det er særlig bedrifter som må gjøre kjøpe ny hussentral som bør vurdere IP-telefoni nå.

Ruud påpeker at særlig mindre selskaper bør vente - det er ikke så mye å spare med mindre man skal oppgradere hussentralen.

Ruud påpeker også at selv om IP-telefoni har mange fordeler, reduserer teknikken sikkerheten. Faller bredbåndslinjen ned er man helt avkuttet fra omverdenen. Virus og hackere kan også stoppe telefon-kontakten din, noe som ikke er et problem med tradisjonell telefoni. Foreløpig er det også begrenset utvalg av IP-telefoner, påpeker Ruud overfor Nyteknik.se.

Men utviklingen vil gå fort. I løpet av 2007 tror Gartner at over halvparten av bedriftene vil ha byttet fra dagens telefonissystemer til IP-telefoni.

Analyseselskapet Ovum har kommet med en sjekkliste for bedrifter som vurderer byttet til IP-telefoni. Her er de viktigte spørsmålene på listen. Jo flere spørsmål man svarer ja på, jo sterkere bør man vurderer IP-telefoni.

- Vi har kontorer på flere steder

- Ansatte bytter ofte arbeidssted

- Antall ansatte og kontorer svinger opp og ned

- Vi har mye telefontrafikk mellom våre kontorer

- Vi har et datanett med mye ekstra kapasitet

Til toppen