Lanseringen den tredje generasjonen med iPad, samt lavere priser på iPad2, har bidratt til fortsatt godt salg av Apples nettbrett. (Bilde: Apple)

iPad beholder forspranget

Men analytikerne er svært uenig om hvor mye Apple leder.

Både IDC og Canalys har i løpet av de siste dagene kommet med foreløpige rapporter om det globale nettbrettsalget i årets første kvartal. Begge er enige om at Apple beholder førsteplassen med svært god margin, men der slutter også det meste av enigheten.

IDC mener det ble solgt 17,4 millioner nettbrett i første kvartal. Canalys mener at antallet var 20,3 millioner. Begge er likevel enige om at det har vært en solid salgsvekst siden samme kvartal i fjor, men mens IDC antyder 120 prosent vekst, mener Canalys at veksten har vært på mer enn 200 prosent.

Etter hver som det har kommet flere konkurrerende nettbrett til, har Apples iPad-modeller tapt andeler. IDC mener at Apple hadde 68 prosent av nettbrettmarkedet i første kvartal, en betydelig økning fra 54,7 prosent i fjerde kvartal i fjor. Canalys mener Apples andel ikke var høyere enn 58 prosent i første kvartal, mens den var på 74 prosent et år tidligere.

IDC mener at årets første kvartal har vært en katastrofe for salget av Amazons Android-baserte Kindle-nettbrett. Mens selskapet i fjerde kvartal solgte 4,8 millioner enheter og oppnådde en markedsandel på 16,8 prosent, mener IDC at markedsandelen i første kvartal blitt redusert til drøy fire prosent med godt under en million leverte enheter. Canalys mener at Amazon fortsatt har en markedandel på 10 prosent.

Ingen av de to analyseselskapene oppgir markedsandeler for de øvrige nettbrettleverandørene, men de rangeres likevel.

IDC mener at Samsung nå har passert Amazon og har en andreplass. Bak Amazon kommer Lenovo, foran Barnes & Noble.

Canalys mener at Amazon fortsatt ligger på andreplass, fulgt av Samsung, Asus, Lenovo, RIM og Acer.

Dette spriker så mye at det ikke er mye fornuftig man kan lese ut av det hele.

IDC mener at det totale fallet i salget av Android-nettbrett ikke vil vare, og at etterspørselen snart vil øke igjen på grunn av nye produkter. Selskapet mener dessuten at mange Android-baserte nettbrett har vært for dyre.

– Vi venter en ny enhet fra Amazon med større skjerm til en aggressiv pris, og at Google i samarbeid med Asus vil entre markedet med et billig nettbrett som er designet for å konkurrere direkte mot prisen til Amazons Kindle Fire, sier Tom Mainelli, en forskningsdirektør i IDC, i en pressemelding. Google ser trolig ingen grunn til ikke å konkurrere hardt mot Amazon. For selv Kindle Fire har et operativsystem som er laget med utgangspunkt i Android 2.3, så videreutvikles ikke dette i samarbeid med Google.

IDC har foreløpig ikke forsøkt å beregnet hvilken innvirkning den kommende lanseringen av nettbrett basert på Windows 8 og Windows RT vil ha på nettbrettmarkedet, men mener at prisfastsettelsen på slike enheter vil være en kritisk faktor får å kunne lokke til seg forbrukere, i tillegg til den generelle mottakelsen av de nye operativsystemene og hvor vellykket disse enhetenes integrasjon med tradisjonelle Windows-systemer vil være.

– Det globale nettbrettmarkedet går over i en ny fase i andre halvdel av 2012, som utvilsom vil forandre konkurranseforholdene, sier Bob O'Donell, program-visepresident for klienter og skjermen i IDC.

– Mens Apple fortsatt vil sitte komfortabelt på topp inntil videre, kommer kampen om de neste plassene til å være hard. Legg til Ultrabooks, lanseringen av Windows 8 og et par overraskende produktlanseringer, og du har alt som skal til for en utrolig julehandelsesong i 2012.

Svakt i Europa

Canalys har også nettbrettmarkedet i ulike regioner. Nord.Amerika står for nesten halvparten av det totale salget, mens Europa – med dobbelt så mange innbyggere som USA – står under en firedel. Canalys mener at dette delvis skyldes svak økonomi i Europa, kombinert med mangel på tjenester som leverer tv- og filminnhold via Internett.

– Det å måtte forhandle digitale rettigheter på tvers av flere land, kombinert med et mangfold av språk og kulturer, gjør det komplisert og dyrere å levere tilsvarende tjenester på en konsekvent måte på tvers av Europa, skriver Canalys i en pressemelding.

I Asia er det derimot oppgangstider, ikke minst i Kina, hvor mellomklassen stadig får bedre råd. Salget av nettbrett i dette landet har seksdoblet seg det siste året, ifølge Canalys.

    Les også:

Til toppen